האבחון והטיפולים החדשים ליתר לחץ דם ריאתי

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' קרמר
השאירו פרטים או חייגו
077-997-2280

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > מחלות ריאה

    כ-500 בני אדם בישראל מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם ריאתי, אך המחלה נוכחת אצל חולים נוספים שכלל לא מודעים לקיומה. לחץ דם ריאתי היא מחלה שבשלביה המתקדמים יכולה להוות סכנת חיים, אך כיום קיים מגוון רחב של תרופות אפקטיביות, שבאמצעותן ובאמצעות שילובים שונים שלהן, ניתן לעצור את התקדמות המחלה ולהציל את חיי החולה

    צפו בפרופ' קרמר מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    מהו יתר לחץ דם ריאתי?

    יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה של כלי הדם בריאות, ונובעת מחסימה או הצרה של כלי דם אלה. כאשר הדם יוצא מהחדר הימני של הלב אל עבר הריאות, הוא נתקל בהתנגדות, שבעקבותיה נכנס החדר הימני למצב של מאמץ יתר.

    בשלבים הראשונים, אין לכך כל השפעה והמאמץ העודף של הלב אינו מפריע לחולה, אך לאורך זמן הלב כושל, מה שיוצר סכנה לאי ספיקת לב ואף למוות.

    מיהם האנשים שסובלים מלחץ דם ריאתי?

    ככלל, המחלה נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בגברים, ובמיוחד בקרב נשים צעירות. יחד עם זאת, בשנים האחרונות ניתן לזהות עלייה בשכיחות המחלה גם בקרב אנשים בגילאים מבוגרים יותר.

    במרבית המקרים, לא קיים סיפור משפחתי או רקע גנטי למחלה, והיא עלולה להופיע ללא סיבה שאותה אנו גם לא יודעים להסביר כיום.

    צילום: 123RF

    מהם הסימפטומים של לחץ דם ריאתי?

    הסימפטומים למחלה הם מאוד לא ספציפיים, ולכן קיים קושי רב בזיהוי המחלה ללא אבחון מקצועי. הסימפטום המאפיין הראשון של נוכחות המחלה הוא קוצר נשימה בזמן מאמץ.

    אצל חלק מן החולים יהיה גם דופק מהיר ולא סדיר, וכן יכולים להיות גם מקרים של התעלפות בזמן מאמץ. במקרה כזה, החולה מאבד למעשה את הכרתו בזמן ביצוע פעילות מאומצת, ולאחר מכן קם מיד כאילו לא קרה דבר.

    קוצר נשימה במאמץ הוא הסממן השכיח ביותר למחלה, והוא מופיע בתחילה בזמן פעילות מאמץ ניכר, ובשלבים המתקדמים של המחלה גם בזמן מאמץ מועט יותר.

    כאשר המחלה מגיעה כבר לשלב שבו החדר הימני של הלב כושל, מופיעים גם סימפטומים של אי ספיקת לב, ובכלל זה נפיחות ברגליים, מים בבטן וחוסר חמצן עד הכחלה. סימפטומים אלה הם כבר סימפטומים סופניים של ממש.

    כיצד מאבחנים את מחלת הלחץ הדם הריאתי?

    אחד הדברים החיוניים ביותר לאבחון המחלה הוא מודעות לאפשרות לקיומה. על רופא המשפחה להיות מודע לאפשרות של נוכחות לחץ דם ריאתי ולבצע את הבדיקות הנדרשות לאחר התעוררות חשד.

    את המחלה עצמה אפשר לאבחן באמצעות בדיקה פשוטה שנקראת אקו לב- בדיקת הגילוי המוקדם של המחלה

    בבדיקת אקו לב ניתן לזהות שהחדר הימני של הלב עובד קשה יותר, וכן ניתן להעריך את עוצמת המאמץ באמצעות קצב ועוצמת זרימת הדם בלב.

    במידה ובבדיקת אקו לב נמצא כי קיימים סימנים של מאמץ עודף בחדר הימני של הלב, יש לבצע צנתור ימני. צנתור זה לא נועד לפתוח סתימות עורקים, אלא למדוד את הלחץ בעורק הריאתי.

    הצנתור מתבצע באמצעות כניסה דרך הווריד (ולא דרך עורק) והגעה אל החדר הימני של הלב, שם מתבצעת בדיקת הלחץ באמצעות חיישן ייעודי המותקן בצנתר.

    במידה והלחץ הממוצע שנמדד הוא מעל 25 מ"מ כספית, המצב מוגדר כלחץ דם ריאתי הדורש טיפול.

    כיצד מטפלים בלחץ דם ריאתי?

    על אף שמדובר במחלה נדירה יחסית, זכתה המחלה להתעניינות רבה מאוד בעולם, ובעקבותיה פותחו שורה של תרופות הנמצאות בסל התרופות, אשר נחלקים  ל-3 מסלולים :

    מעכבי פוספודיאסטרז תרופות המסוגלות להרחיב גם את כלי הדם בריאות ולהפחית את הלחץ הריאתי.

    תרופות אלה ניתנות דרך הפה.

    אנדוטלין רצפטור אנטגוניסט על כלי הדם של הריאות ישנם רצפטורים, שחסימתם גורמת להרחבה של כלי הדם, וזוהי בדיוק הפעולה שמבצעות התרופות בקטגוריה זו. הקטגוריה הכוללת 3 תרופות שונות הניתנות דרך הפה.

    פרוסטציקלינים קטגוריות התרופות החזקות ביותר, המיועדות להרחיב את כלי הדם. תרופות אלה ניתנות באינהלציה או באמצעות משאבה תת עורית, ובמקרים חריגים, גם דרך הווריד במסגרת טיפול שבו מתחברים לווריד באזור החזה ומזליפים את התרופה בקצב קבוע במשך 24 שעות ביממה.

    האם ישנו מידע ספציפי על שילובים תרופתיים? לאחרונה התפרסם מחקר גדול, בשם אמבישן, בו נבחן שילוב של 2 תרופות ממסלולים שונים וכבר מההתחלה המחקר מצא כי, שילוב ראשוני של שתי תרופות אלה מאפשר להגיע לתוצאה מיטבית בשלביה המוקדמים של המחלה, ומונע את התקדמותה. השילוב הזה אף כלול בסל הבריאות.


    פרופ' מרדכי קרמר
    מחלות ריאה
    פרופ' מרדכי קרמר הינו מנהל של המערך למחלות ריאה ואלרגיה במרכז הרפואי רבין של קמפוס בילינסון. פרופ' מרדכי קרמר עבר שירות צבאי ועתודה אקדמית כרופא במשך 6 שנים. בתחילת שנות ה-90 חזר פרופ' מרדכי קרמר...

    להתייעצות עם פרופ' קרמר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-2280

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אתי מזרחי 23 בינואר 2021 1:57

        פרופ'קרמר מדהים מקצועי ובעיקר אנושי באופן שיכול לחולל מהפך בחייהם של חולים הזכות הזאת תעמוד לו לנצח נצחים

         הגב

      • אתי מזרחי 30 בדצמבר 2020 18:38

        פרופ' מקצועי !

         הגב