ניתוחים בריאטריים חוזרים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר שמולבסקי
השאירו פרטים או חייגו
077-9966991

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה בריאטרית

    ניתוחים בריאטריים (ניתוחי השמנה, ניתוחים לצורך ירידה במשקל) מאוד נפוצים בכול העולם וגם במדינת ישראל. אך יחד עם זאת הולכת וגודלת כמות ניתוחים חוזרים (רביזיות). מה הן הסיבות לכישלון של ניתוח ראשון, מה סיכוי להצלחה של ניתוח חוזר, סיבוכים אפשריים ותופעות לוואי- השאלות האלה שכיחות ודורשות תשובות

    צפו בד"ר פבל שמולבסקי מסביר על כך בראיון לתכנית בקו הבריאות

    מהם סוגי הניתוחים הבריאטריים?

    ניתוחים בריאטריים אפשר לחלק לשלוש קבוצות גדולות: 

    1. ניתוחים מגבילים- (רסטריקטיביים) שמטרתם להפחית את הנפח של הקיבה וכתוצאה מזה כמות האוכל הנכנס בזמן הארוחה (כמו ניתוחי טבעת, שרוול הקיבה).
    2. ניתוחי תת ספיגה- מעקף מעי הדק, מעקף תריסריון.
    3. ניתוחים משולבים- שגם מגבילים וגם מורידים את הספיגה (מעקף קיבה, מעקף קיבה בהשקה אחת).

    האם הניתוחים הבריאטרים מוצלחים?

    חשוב מאוד להדגיש אף ניתוח לא מבטיח תוצאה של 100%, ניתוח הוא לא קסם ובלי שינוי באורח חיים לכול ניתוח קיים סיכוי לכישלון.

    השמנת יתר היא מחלה כרונית וכאשר מתחילים טיפול בכול מחלה כרונית יהיו מטופלים עם שיפור מידי במצבם אבל יהיו גם מטופלים שהטיפול הראשוני לא יצליח.

    גם בין המטופלים עם תגובה התחתית טובה במשך הזמן הטיפול יהיה פחות יעיל. במקרים כאלו יש צורך לשנות או "לשדרג" את הטיפול וכאשר מדובר בחולים עם השמנה לבצע ניתוח בריאטרי חוזר.

    מה הסיבות השכיחות לכישלון ניתוח ראשון? 

    צריך לבדוק האם בחירה של הניתוח הייתה נכונה בהתאם לגיל של המטופל, מחלות נלוות, הרגלי אכילה ואפילו מקצוע שלו.

    גם התנהגות של המטופל אחרי הניתוח הראשוני גורם מאוד חשוב להצלחה של הטיפול- מעקב דיאטנית, תזונה נכונה, פעילות גופנית ספורטיבית ללא התמדה סיכויים לכישלון של הניתוח גבוהים.

    אנחנו מדברים בכישלון של הניתוח כאשר ירידה בעודף משקל היא פחות מ-50%, עליה חוזרת במשקל, קושי באיזון מחלות נלוות או הופעת ריפלוקס.

    מה הוא התהליך לניתוח בריאטרי?

    לפני כול ניתוח השמנה, במיוחד לפני ניתוח חוזר, מטופל עובר תהליך הכנה שכולל בדיקות דם רבות כולל רמת ויטמינים, ברזל, סידן, שומנים בדם ותפקודי כבד וכליות, חומצה פולית ותפקודי בלוטת התריס, בדיקות הדמיה כמו סונר בטן ובדיקת קיבה, מפגשים עם דיאטנית, התייעצות עם פסיכולוג (לפי הצורך).

    לאחר מכן המטופל צריך לקבל אישור של ועדה בריאטרית בבית החולים שם הוא עובר את הניתוח.

    בדרך כלל ניתוח חוזר (רביזיה) "מוסיף" עוד מרכיב לניתוח ראשוני, למשל, מטופל שעבר ניתוח "מגביל" יעבור ניתוח שגם יקטין את הנפח של הקיבה הפעילה וגם יוסיף חלק לירידה בספיגה.

    סיכויים להצלחה של כול ניתוח חוזר פחות טובים מניתוח ראשון, אבל עדיין אפשר להגיע לירידה של כ-75% מעודף משקל. כמובן, כמו אחרי ניתוח ראשוני, ובמיוחד אחרי ניתוח רביזיה מטופל זקוק למעקב צמוד במרפאת השמנה, מפגשים עם דיאטנית בריאטרית, פעילות גופנית והרגלי אכילה בריאים.

    אורח חיים בריא

    כמו בכול ניתוח חוזר גם בניתוח רביזיה בריאטרית עולה סיכון לסיבוכים תוך ניתוחיים (דימום בחלל הצפק, פגיעה באברים תוך בטנים) ולזיהום על רקע דלף מיד אחרי הניתוח.

    ניתוח בריאטרי חוזר דורש ניסיון רב של מנתח בריאטרי שיודע להזות ולטפל בסיבוכים אפשריים במהירות.

    לטווח ארוך אחרי ניתוח חוזר מטופל זקוק לתוספת ויטמינים, ברזל וסידן תחת מעקב צמוד של דיאטנית קלינית, ביקורות במרפאת כירורגית השמנה כולל בדיקת רופא כירורג ובדיקות דם תקופתיות.

    כפי שאנחנו רואים, ניתוח בריאטרי חוזר דורש הכנת המטופל או מטופלת ומיומנות גבוהה של הרופא המנתח, הוא לא נטול סיבוכים ומחייב את המטופל לשנות את הרגלי האכילה, לבצע פעילות גופנית יום- יומית.

    מצד שני, כאשר אנחנו שוקלים את הסיכון של הניתוח כנגד תועלת שלו (מכול הבחינות: ירידה במשקל, מראה חיצוני, ביטחון עצמי, שיפור במחלות נלוות, איכות החיים) לטיפול ניתוח יש הרבה היתרונות.


    ד"ר פבל שמולבסקי
    כירורגיה כללית
    ד"ר פבל שמולבסקי הינו מומחה לכירורגיה כללית, עוסק בכירורגיה בריאטרית, קיצורי קיבה, ניתוחי כיס המרה, ניתוחי כבד ודרכי המרה.

    להתייעצות עם ד"ר שמולבסקי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9966991

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות