טיפול בנחירות ודום נשימה בשינה: המדריך המלא

למידע והתייעצות

ליצירת קשר עם המרכז לטיפול בנחירות
השאירו פרטים או חייגו
077-8052120

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    נחירות ודום נשימה בשינה היא תופעה שכיחה בקרב גברים פי 3 יותר מאשר נשים וכ-40 אחוזים מהגברים הבוגרים יסבלו ממנה. סיבה מרכזית לנחירות הינה עודף משקל בייחוד שה-BMI (מדד מסת גוף) הינו מעל 25. סיבות נוספות מקורן במבנה האנטומי של הפנים והצוואר המיצרים את דרכי הנשימה העליונות

    צפו בפרופ' וימן, אורלי בהט ומרדכי גרלנטר בראיון לתכנית בקו הבריאות

    הליך חדשני המבוצע על ידי פרופ' מיכאל וימן מהמרכז לנחירות ודום נשימה בבית החולים אסף הרופא(מרכז רפואי שמיר) מצליח לטפל בבעיה.

    במאמר זה נלמד על:

    נחירות ודום נשימה בשינה מנקודת מבטו של המטופל

    על בעיית הנחירות ודום הנשימה בשינה ועל הטיפול החדש בבעיה, ניתן ללמוד מהחוויה של המטופלת אורלי בהט, שסבלה בשלוש השנים האחרונות מדום נשימה בשינה, עם 42 הפסקות נשימה בממוצע בכל שעת שינה ונחירות רמות ומטרידות.

    מעבר לנחירות, הבחינה אורלי גם בבעיית דום הנשימה כשהיא מתעוררת מספר פעמים בלילה ו"מחפשת" אוויר לנשימה. במצב זה, סבלה אורלי גם משינה רדודה ועייפות קבועה לאורך כל היום שלמחרת.

    למעשה, העייפות הכרונית לאורך היום היא אולי הגורם המפריע ביותר שחוותה אורלי, ולאחר הניתוח כל חייה השתנו.

    מרדכי גרלנטר מציין בראיון עם פרופ' קרסו כי בני משפחתו סבלו לאורך שנים מנחירותיו הרמות והמטרידות. את בעיית דום הנשימה בשינה, גילה מרדכי כבדרך אגב לאחר שעבר בדיקת שינה בעקבות לחץ דם גבוה ולפיכך, קיבל המלצה מרופא אף אוזן גרון בקופת החולים לעבור את הניתוח במרכז הנחירות של אסף הרופא.

    מרדכי: "תודות לניתוח חלה היעלמות מוחלטת של בעיית הנחירות אשר שיפר את ההרגשה הכללית והעלימה לחלוטין את בעיית העייפות הכרונית".

    מרדכי אחרי הטיפול: "הטיפול פתר לי את הבעיה לחלוטין ואני היום עם שינה טובה ושקטה"

    מדוע אנו נוחרים ומדוע מופיע דום נשימה בשינה?

    ככלל, את הסיבות להופעת נחירות ודום נשימה בשינה ניתן לחלק לשני גורמים שונים. הראשון והשכיח שבהם הוא עודף משקל.

    כאשר אדם עובר את מדד מסת הגוף BMI מעל לרמה 25, מתחילות גם להופיע נחירות שהולכות ומחמירות ככל שעולה המדד.

    מתוך כלל האוכלוסייה, כ-40% מהגברים סובלים מנחירות ומדובר בהיקפים גדולים פי 3 מאשר אצל נשים.

    אחת הסיבות להתרחשות של דום נשימה הוא שקדים מוגדלים.

    האם הגיל משפיע על הנחירות?

    התשובה היא בהחלט כן. ככל שאנו מתבגרים יותר, כך אנו גם נוטים יותר לנחור. הסטטיסטיקה מראה כי בגיל 30, נוחרים 30% מהגברים ו-20% מהנשים וככל שעולים עם הגיל והמשקל, כך עולה גם שיעור הנוחרים מתוך אוכלוסיית הגיל.

    למדריך “ניתוח אף” הכולל מחירים ותמונות לפני ואחרי

    מה גורם לרעש של הנחירה?

    בזמן ערנות מלאה, ישנה זרימה חופשית של אוויר מקצה האף ועד הריאות. בזמן השינה, ישנו רפיון של כל שרירי הגוף ובכלל זה הלשון, הלסת והלוע. רפיון זה בדרך כלל לא משפיע על המעבר החופשי של האוויר ולכן לא כולם נוחרים.

    במקרים של אנשים הסובלים מנחירות, רפיון השרירים גורם להצרות שמאפשרת מעבר של אוויר, אך בצורה מערבולתית הגורמת לוויברציות של החך עם הענבל, מה שמייצר את צליל הנחירה.

    מהי הבעיה הבריאותית של נחירות?

    הנחירה עצמה אינה מהווה בעיה בריאותית, אבל הרעש שלה דווקא כן. רעש זה יכול לנוע בין 15 ועד 71 דציבלים ולגרום לבעיות שינה משמעותיות לא לאדם הנוחר עצמו, אלא לסובבים אותו ובעיקר בן או בת הזוג.

    למעשה, על פי דיווחים שונים כ- 20% ממקרי הגירושין בארה"ב הם בגלל נחירות של אחד מבני הזוג.

    פרופ' מיכאל וימן: "על פי דיווחים שונים כ- 20% ממקרי הגירושין בארה"ב הם בגלל נחירות של אחד מבני הזוג. סיבוכים של דום נשימה בשינה עלולים להוביל ליתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, אסטמה, בעיית כליות, בעיות מטאבוליות, בעיות נוירולוגיות עד אפילו אירוע מוחי ועוד.

    טיפול חדשני מצליח לטפל בבעיה. הטיפול ניתן על ידי צוות רפואי מיוחד שהוקם במרכז הרפואי שמיר (בית חולים אסף הרופא)."

    מה זה דום נשימה בשינה?

    התסמונת של דום נשימה בשינה היא למעשה המשך של תופעת הנחירות. הגורם המבדל מנחירות הוא ההצרות בדרכי הנשימה הינה קיצונית עד כדי חסימה מוחלטת של מעבר אוויר.

    במקרה זה, הקולטנים בדם מזהים את היעדר החמצן ושולחים אות למוח המביא ליקיצה והתעוררות, שרירי הלוע מתכווצים ומעבר האוויר מתחדש, מה שמאפשר לאדם לשוב לשינה עמוקה, לפחות עד דם הנשימה והיקיצה הבאים.

    תהליך זה יכול להתרחש מספר רב של פעמים בלילה מבלי שהאדם בכלל מודע לכך.

    מהן הסכנות הבריאותיות לסובלים מדום נשימה בשינה?

    סיבוכים של דום נשימה בשינה עלולים להוביל ליתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, אסתמה, בעיית כליות, בעיות מטבוליות, בעיות נוירולוגיות עד אפילו אירוע מוחי ועוד.

    כיצד מאבחנים נחירות ודום נשימה בשינה?

    עוד לפני ביצוע הניתוח, על המטופל לעבור אבחון מקיף. אדם שחש עייפות חריגה במהלך היום ללא סיבה מיוחדת, או שבני משפחתו הפנו את תשומת ליבו לנחירותיו ולהפסקות נשימה בשינה, עליו לפנות לרופא המשפחה אשר יפנה אותו לבדיקת שינה במעבדת שינה לזיהוי כל הפרמטרים הנדרשים של נחירות ודום נשימה בשינה.

    את הבדיקה ניתן לבצע גם בבית עם מכשור מיוחד שמקבל המטופל ללילה אחד.

    לאחר זיהוי הבעיה, עובר המטופל בדיקה יסודית של כל דרכי הנשימה אצל רופא מומחה לאף אוזן גרון. במידה ונתגלתה בעיה במבנה הפנים והצוואר, עובר המטופל בדיקה אנדוסקופית בשם DISE שמטרתה לזהות את אזור החסימה בלוע.

    הבדיקה נעשית תחת הרדמת טשטוש שמדמה את מצב השינה. בבדיקה זו ניתן לראות את דרכי הנשימה בזמן אמת, לזהות בדיוק את מקור הבעיה ולבנות עבור המטופל את הטיפול המתאים לו ביותר.

    מהו הניתוח המיועד לטיפול בבעיות אלה?

    בהתאם לממצאי הבדיקות נקבע אופן הטיפול הכירורגי. טיפול זה יכול לכלול תיקון של מחיצת האף והפוליפים באף, ובמקרה של בעיות בגרון מבוצעים שינויים פלסטיים של מבנה הגרון על מנת למנוע את הצרות דרכי הנשימה בשינה.

    ניתוחים אלה מבוצעים בכמה שיטות לרבות ניתוחי לייזר, ניתוחי קובלציה, ניתוחים רובוטיים וניתוחים מורכבים יותר. במקרים בהם לא קיים פתרון פלסטי יעיל, מוחדר קוצב לעצב הלשון על מנת למנוע את הצרות דרכי הנשימה על ידי בסיס הלשון.

    מהי טכניקת הקובלציה לטיפול בדום נשימה בשינה?

    טכניקת קובלציה היא טכניקת ניתוח חדשנית המבוססת על גלי קול, ומאפשרת להשיג תוצאות מדויקות יותר ללא פגיעות חום ברקמות הגרון וכן מאפשרת החלמה מהירה וקלה יותר אחרי הניתוח, עם חזרה לשגרה כשבוע לאחר הניתוח.

    מהו המרכז לטיפול בנחירות באסף הרופא?

    לפני כשנה וחצי עלה הרעיון ובתמיכת הנהלת בית החולים הוקם המרכז לטיפול כירורגי בנחירות במרכז הרפואי שמיר ע"ש אסף הרופא ע"י פרופ' חיים גבריאל, מנהל מחלקת אא"ג וניתוחי ראש וצוואר. כל הרופאים הפועלים ביחידה עברו הכשרות והשתלמויות מקיפות במספר מדינות ברחבי העולם וכיום נחשב המרכז למוביל בתחומו בישראל.


    פרופ' מיכאל וימן
    מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
    פרופ' מיכאל וימן הינו רופא בכיר במחלקת א.א.ג ראש וצוואר במרכז הרפואי אסף הרופא ובעל מרפאות פרטיות בבת ים וברמת אביב. פרופ' וימן הינו מנתח בעל שם עולמי בתחום מחלות אף אוזן גרון ומחלות ראש...

    ליצירת קשר עם המרכז לטיפול בנחירות
    השאירו פרטים או חייגו
    077-8052120

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות