כירורגיה מודרנית של כף היד: העתיד כאן

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר דוד
השאירו פרטים או חייגו
077-7299874
שעות פעילות:
א'-ה' 09:00-21:00

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    בשנים האחרונות התפתח מאוד התחום של כירורגיית כף היד. כמו כן, בעשרים השנים האחרונות התפתח תחום שלם של הערכה תפקודית ממוחשבת של כף היד

    צפו בד"ר יהודה דוד מתראיין על כך בתכנית בקו הבריאות

    סיפורה האישי של רינה

    רינה עברה פרוצדורה בכף היד עקב גיד בכף היד שנקרע. הלחץ התהווה בכף היד ובזמנו לא שמו לב לכך. הכאב בא והלך ולא טופל עד שבסופו של דבר נוצר גידול בולט בכף היד.

    רינה איצקוביץ': "במשך שלוש שנים סבלתי מכאבים ולא יכולתי להשתמש בכף היד, אך דחו אותי הלוך ושוב, עד שהגעתי לד"ר דוד. היום אני בלי כאבים, אני מודה לאלוהים ומודה לד"ר דוד."

    ד"ר דוד, עם איזה ציוד עבדת בניתוח הזה?

    לפני כ-150 שנה, גילה יהודי בשם סברון גילוי מדהים ועל פיו העורקים הם לא רק צינור גדול שיוצא מהלב ומגיע אל קצות האצבעות, אלא לאורכו יש המון המון סעיפים קטנטנים שמספקים חמצן לכל הרקמות.

    לפני שלושים ארבעים שנה, המציא אדם סיני בשם צ'אנג ניתוח מהפכני, המבוסס על ציר עורקי של האמה.

    בניתוח לוקח המנתח אזור רקמה באמה שמקבל דם מאותם סעיפי עורק קטנטנים, חותך את הרקמה והופך אותה על גבי ציר כך שהיא מגיעה לכל אזור בכף היד.

    במצב זה מספקת אותה רקמה חמצן לרקמות כף היד ובכך משתקמות הרקמות בכף היד עם היעלמות של סימני ריקבון בתוך מספר ימים בלבד, עם היעלמות מוחלטת של סממנים זיהומיים כמו עלייה ברמת כדוריות הדם הלבנות.

    מהן הבעיות השכיחות ביותר בכירורגיה של כף היד?

    הבעיות השכיחות ביותר כוללות את תסמונת המנהרה הקרפלית, מחלת דה-קרווין או טריגר פיגר.

    אלו הן מחלות שאליהן חשופות נשים הרבה יותר מגברים וזאת בגלל השינויים ההורמונליים בגופן במהלך ההריון, אחרי ההריון או בגיל הבלות.

    העלייה בכמות ההורמונים בדם יוצרת לחץ על רקמות עמוקות כמו עצבים וגידים, מה שגורם לעקצוצים, הירדמות תחושתית, כאבים בשורש כף היד (מחלת דה-קרווין) או מצב של אצבעות שנכלאות בתצורה מקופלת וקופצות מעלה (טריגר פיגר).

    במצבים אלה ניתנים תחילה טיפולים שמרניים המבוססים על פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ואקופונקטורה. אם הטיפול אינו יעיל ניתן מחזור אחד לכל היותר של זריקות סטרואידים ואם זה לא יעיל, פונים לערוץ של כירורגיית כף היד.

    יוסי אבידן משתף את סיפורו:

    לאורך זמן לא יכולתי לעשות דבר עם האגודל שלי, לא יכולתי לבצע פעולות יומיומיות ואפילו קיפול האגודל גרם לכאבי תופת. מצב זה התברר כשחיקת סחוס, עצם נוגעת בעצם ואין שום אפשרות להזיז את האצבע מרוב כאב.

    יוסי אבידן: "הגעתי לד"ר דוד והוא טיפל בי באמצעות הכנסת שתל לכף היד. היום אני מרגיש מצוין, מתפקד כאילו לא היה לי שום דבר."

    ד"ר דוד: זהו שתל חדש יחסית בארץ, הנקרא פרוטזה בי מודולרית – כלומר זרוע בעלת ראש עגול המוכנס לתוך תושבת ומאפשר למעשה חזרה תנועתית מלאה של האצבע.

    ישנם ניתוחים אחרים לפתרון הבעיה, אך אלו כרוכים בתהליך החלמה של שלושה חודשים ותהליך שיקום ופיזיותרפיה ארוך.

    אילו התפתחויות היו בשנים האחרונות בתחום של המיקרו כירורגיה?

    אני חוזר מכנס בינלאומי שנערך בבולוניה ונקרא כנס מיקרו כירורגי. אם לפני לא יותר ממספר שנים יכולנו לתפור רקמה של מ"מ בודד לכל הפחות.

    כיום, באמצעות מיקרוסקופ, חוטים דקיקים שאינם נראים בעין ומחטים דקיקות, ניתן לתפור רקמות של 0.2 מ"מ. ההשלכה המיידית היא דווקא אצל נשים שעברו כריתת שד וכריתת בלוטות הלימפה לאחר אבחון של סרטן השד.

    לאחר הליך זה מצטבר בידה של המטופל נוזל שגורם לבצקות משמעותיות. באמצעות הטכנולוגיות החדישות במיקרו כירורגיה, אנו לוקחים בלוטת לימפה מהמפשעה, משתילים אותה בשורש כף היד וזו מתחילה לשאוב את הנוזל עד היעלמותו לחלוטין – הליך שלא יכולנו לחלום עליו לפני מספר שנים.

    מהן דוגמאות נוספות של טכנולוגיות המקדמות את התחום של כירורגיית כף היד?

    למשל, שברים בכף היד היו מטופלים עד כה עם שתלי ברגים שיכלו לגרום לזיהומים ולדחייה.

    המצאה צרפתית חדשה מאפשרת החדרה של מנגנון חדשני המבוסס על שני קפיצים מוארכים ורצועות בבסיסם, במטרה להרחיק את החלקים המפרקים ולספק יציבות לצורך איחוי השבר.

    המנגנון מוחדר בהרדמה מקומית ונשלף החוצה לאחר שלושה עד שישה שבועות לאחר איחוי השבר.

    מהם הכלים המשמשים אותך להערכת פגיעות שונות בכף היד לצורך חוות דעת משפטיות שאתה נותן?

    בעשרים השנים האחרונות התפתח תחום שלם של הערכה תפקודית ממוחשבת של כף היד. טכנולוגיה זו מאפשרת להעריך תפקודים שונים של כף היד, כמו אחיזה, כוח בשורש כף היד, כוח אצבעות וכן הלאה, ביחס ל-30,000 אבחנות זהות מארה"ב ואירופה. באופן זה אנו יכולים להעריך את אמיתות טענותיו של המטופל בסיטואציות משפטיות שונות.

    משפט אחרון על מחלת דופיטרן, זוהי מחלה שגורמת לכיווץ של האצבעות פנימה לכיוון מרכז כף היד ללא יכולת ליישר את האצבעות. המחלה מופיעה אצל סוכרתיים בעיקר וכרוכה בכאב וקושי תפקודי.

    היום אנו מטפלים בבעיה באמצעות הזרקת חומר שנקרא קזיאפלקס, שקורע את הגיד שגורם להתכווצות האצבעות, ותוך מספר ימים היד חוזרת לתפקוד מלא ללא צורך בניתוח.


    ד"ר יהודה דוד
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר יהודה דוד הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית וכירורגיה של היד, בעל מרפאות פרטיות ביהוד ובתל אביב. מעניק חוות דעת רפואית ומשפטית בתחום האורתופדיה לצורך קביעת אבדן כושר העבודה ואחוזי נכות.

    להתייעצות עם ד"ר דוד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7299874
    שעות פעילות:
    א'-ה' 09:00-21:00

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות