תזונה לחולי סרטן: טיפול מונע או מרפא

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ארד
השאירו פרטים או חייגו
077-7277966

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    עד כמה שהתזונה חשובה לבריאות, ככל שמדובר על חולי סרטן, היא חשובה אף יותר. מהו הקשר הקיים בין תזונה ובין סרטן? האם סוגים שונים של סרטן דורשים סוגים שונים של רכיבים תזונתיים? מהם המזונות שנחשבים לבעייתיים עבור חולי סרטן? האם ניתן להתאים לכל חולה סרטן תזונה ייעודית על פי סוג הסרטן ממנו הוא סובל? האם התזונה משמשת כטיפול מונע או גם כהליך ריפוי

    צפו בד"ר ארד מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית חיים בריא

    ס

    במאמר זה נדון על:

    סוגי סרטן שונים | מזונות בעייתיים | התאמת תזונה אישית | תזונה כטיפול מונע וגם כטיפול מונע | כיסוי ביטוחי

    מהו הקשר שבין תזונה ובין סרטן?

    על פי הספרות והמחקרים הנוכחיים, כיום ידוע שסרטן היא מחלה מטבולית. כמובן שהמחלה מושפעת גם מהגורמים הגנטיים והסביבתיים, אבל המטבוליזם, קרי התהליך של המרת המזונות שאנו מכניסים לגוף לחומרים בהם הגוף משתמש, הוא מרכיב מפתח בכל הקשור למחלת הסרטן.

    כך למשל, ידוע שסרטן צורך יותר סוכר וכאשר עורכים בדיקת PET-CT לצורך אבחון סרטן, נותנים למטופל סוכר אותו צורך הסרטן כחלק מרכזי בתהליך הבדיקה. אבל זה לחלוטין לא נגמר בסוכר, וכל אחד מאבות המזון הוא מרכיב חשוב שיכול להיות מזון לסרטן.

    האם סוגים שונים של סרטן הם בעלי נטייה שונה לסוגי מזון ספציפיים?

    התשובה היא בהחלט כן. כך למשל, ידוע כיום כי סרטן השחלה וסרטן פרוסטטה צורכים יותר שומנים במסגרת תהליך של בטא אוקסידציה (חמצון) של תאי שומן.

    יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בשומנים הנקלטים בגוף מהמזון שאנו אוכלים ולא מתוך השומנים בגוף. על כן, לא רק שאנשים שמנים אינם נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסוגי סרטן אלה בגלל כמות השומן בגופם, אלא שדווקא אנשים שאינם שמנים, סובלים ממצב של חוסר בשומנים חיוניים בגוף, מה שמוביל לייצורו של אנזים הנקרא Fatty  Acid Synthase – FAS  שיוצר שומנים שאותם יצרוך בהמשך הדרך הגידול הסרטני.

    מהם המזונות שנחשבים לבעייתיים ביותר מבחינת התזונה של גידולים סרטניים?

    ככלל, ישנה דיאטה שנחשבת בריאה לכולם וללא קשר למחלת הסרטן. דיאטה זו, שאפשר לכלול בה גם דיאטה ים תיכונית, היא דיאטה דלה במזונות מסוימים ועשירה באחרים שנחשבים לבריאים לגוף. כך למשל, בדיאטה זו יש להמעיט מאוד בבשר ובמלח, מה שנכון הן לאנשים בריאים והן לאנשים החולים בסרטן.

    יחד עם זאת, ישנה חשיבות רבה להגיע לרמת דיוק גבוהה בין המזונות שאנו מכניסים לגוף ובין סוג הסרטן, וכן בין המזונות לבין הפרופיל המטבולי אצל כל אדם. כך למשל, אצל 70% מחולי סרטן המעי הגס ו-60% מחולי סרטן הלבלב נמצא כי הגידול הסרטני אצלם "מכור" לחומצה האמינית גלוטמין.

    הבעיה היא שרוב המזונות מכילים גלוטמין ולכן קשה מאוד להימנע ממנו, אך ישנם בהחלט פתרונות אחרים. כך למשל, ישנה תרופה הנקראת פבוראן הניתנת נגד תופעת ההפרעה במעגל האוראה, שתפקידה הוא להוריד את רמת הגלוטמין.

    תרופה זו מאפשרת לנו לאכול ובמקביל לשמור על רמה נמוכה של גלוטמין בדם. בנוסף לכך, ידוע כי הגלוטמין מתפרק בגוף לרכיבי משנה שאחד מהם הוא החומצה הגלוטמית שהיא למעשה החומר שאותו צורך הגידול הסרטני. בהתאם לכך, באמצעות חומרים טבעיים כדוגמת קוורציטין, פיציטין ו-EGCG (נמצא בתה ירוק), ניתן לעכב את האנזים שמפרק את הגלוטמין למרכיביו השונים ובכך למנוע את צריכתם על ידי הגידול הסרטני.

    האם ניתן להתאים לכל חולה סרטן תזונה ייעודית על פי סוג הסרטן ממנו הוא סובל?

    התשובה היא בהחלט כן. לכל חולה סרטן ניתן לבצע שורה של בדיקות על מנת לבחון את השפעות התזונה על גופו ובהתאם לכך להתאים לו תזונה ייעודית. כך למשל, אם מתגלה שחולה מסוים סובל מנזק חמצוני (אוקסידטיב סטרס), ניתן להגביר אצלו את רמת נוגדי החמצון בתזונה.

    אם נמצא שהגידול צורך את החומצה האמינית מתיונין, נוריד את הרכיב הזה מהתזונה. בכדי לעשות זאת, אנו לוקחים מהחולה דוגמיות דם, שתן וצואה, אותן אנו שולחים לארה"ב ואת התשובות המתקבלות בדרך כלל כעבור שבועיים, אנו מזינים אל תוך אלגוריתם ממוחשב שבונה עבורנו את הפרופיל המטבולי של המטופל, לרבות מנגנונים חלשים שאותם יש לחזק.

    בהתאם לפרופיל זה אנו מרכיבים פרוטוקול תזונה המותאם לפרופיל המטבולי של המטופל הספציפי על פי סוג הסרטן ממנו הוא סובל.

    האם התזונה משמשת רק כטיפול מונע או גם כמהלך ריפוי?

    תחילה, עבור אנשים שכבר חולים בסרטן, תזונה נכונה יכולה בהחלט למנוע או לעכב התפתחות של גרורות. בנוסף, תזונה נכונה לחולי סרטן על פי פרופיל מטבולי אישי הנקבעת על פי אנליזה של בדיקות מטבוליות, מגדילה גם את רגישות התאים הסרטניים לטיפול הכימותרפי ומגבירה את יעילותו.

    בהיבט המניעה, יכולה תזונה נכונה להפחית את הסיכון להתפתחות סרטן אצל אנשים בעלי אי יציבות גנטית ביחס לסוגי סרטן מסוימים. כדי לקבוע כיצד להוריד את הסיכון, יש לברר בבדיקות מטבוליות מהם המנגנונים החלשים שהם עלולים לגרום להתפרצות וגדילת תאים סרטניים, ולהשתיק את המנגנונים האילו ע"י תזונה אישית ותוספים אישיים. הדבר נכון גם לגבי אנשים שעברו טיפולים ומחלתם בנסיגה או הפוגה, או הבריאו.

    תמיד נכון לברר מהם המנגנונים המטבוליים שהביאו מלכתחילה להתפרצות המחלה, ולהשתיק מנגנונים אילו ע"י תזונה מותאמת אישית ותוספים מתאימים.

    כיסוי ביטוחי של חברות הביטוח וקופות החולים

    הבדיקות ותהליך קביעת פרוטוקול התזונה מכוסים ע"י חברות הביטוח הפרטיות ורוב קופות החולים. לעתים חלקן, ולעתים החזר מלא.
    התהליך כולל:
    1. קבלת מכתב המלצה לביטוח בנוסח שנקבע מראש מרופא המשפחה או רופא פרטי.
    2. שליחת הבדיקות לארה"ב ותשלום לאמ.די.שור.
    3. קבלת הבדיקות, אנליזה וקבלת הפרוטוקול להרעבת הסרטן.
    4. מסירת הטפסים כולל מכתב המלצת הרופא, קבלה ותוצאות הבדיקות, לחברת הביטוח.

    ד”ר דורית ארד (PHD)
    כימיה אורגנית פיסיקלית
    ד"ר דורית ארד הינה מדענית בינלאומית ויזמית, בעלת דוקטורט בכימיה מהטכניון, חוקרת בחקר מנגנונים מטבוליים בסרטן על פי בדיקות פונקציונליות, הרעבת תאי סרטן בתזונה, תכנון תרופות אנטי וירליות חדשות ודיאגנוסטיקה מהירה לווירוסים ותכנון תרופות ביולוגיות...

    להתייעצות עם ד"ר ארד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-7277966

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות

      • אחמד מחאגנה 31 באוקטובר 2023 14:41

        1) אני חולה סרטן הלבלב עם גרורות אמנם קטנות בכבד . האם זה יכול לעזור בשלב זה ?
        2) כמה זמן לוקח
        3) מה העלויות
        4) לפי נסיונכם קופ"ח מכבי מכירה בהוצאה זו , אני מבוטח במגדל בביטוח מחלות קשות , אך לא יודע אם יכירו . האם יש לכם ניסיון בנדון ?

         הגב

        1. ד"ר דורית ארד 5 בנובמבר 2023 15:50

          נצטרך ללמוד יותר עליך ועל הבעיות והאתגרים, באופן כללי ולאור הניסיון הטיפול אכן יכול לעזור ולסייע במצב בו הינך נמצא.
          משך הטיפול נעשה עד שאנו רואים יחדיו הטבה, אך נדרשת עבודה ואימוץ אורח חיים חדש העוזר לאיזון הגוף והבראתו, הרעבת התאים הסרטניים כולל תמיכה וטיפולים עד מניעתה האפשרית של המחלה.
          בימים אלו אני מעניקה ייעוץ אישי חינם בשיחת טלפון, אפשר לתאם דרך המשרד, ניתן להתקשר לגיל בטלפון 050-233-6666. גיל יכול לתת פרטים נוספים הקשורים במחיר, ביטוח, החזרים ועוד.
          לגבי ההחזרים אפשר וניתן לקבל, זה אישי לכל אחד על פי סוג הביטוח [ בביטוחים אישיים] וכן סוג הביטוח שיש .בקופות החולים. במספר קופות החולים ההחזר יכול להגיע למחצית התשלום , בביטוחים פרטיים אישיים יש לבדוק את הפוליסה והסעיפים מול חברות הביטוח על מנת להבין את שיעור ההשתתפות.
          בברכה
          ד"ר דורית ארד

           הגב