סרטן ריאה חיובי למוטציית ALK: הטיפול החדש

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר גוטפריד
השאירו פרטים או חייגו
077-729-8880

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    סרטן הריאה הינו הסרטן השלישי בשכיחותו בישראל, ונחשב לגורם התמותה הראשון ממחלת הסרטן. בתוך קטגוריית סרטן הריאות, קיים סרטן אלים ואגרסיבי במיוחד הנקרא סרטן ריאה חיובי למוטציית ALK. כיום זוכה סוג סרטן זה לטיפול באמצעות תרופה ביולוגית חדשה המאפשרת שרידות גבוהה מאוד של הסובלים מהמחלה ואף הפיכת המחלה ממחלה סופנית למחלה כרונית

    צפו בד"ר גוטפריד מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    מהו סרטן חיובי למוטציית ALK?

    ALK הינם ראשי תיבות לביטוי Anaplastic lymphoma kinase, שהוא גן פגום המוכר לעולם הרפואה בתחום הלימפומות כבר קרוב ל-20 שנה.

    בשנת 2007 נמצא גן פגום זה בצורה אקראית לחלוטין גם בסרטן ריאה. ככלל, כאשר מתגלה גן פגום בסוג מסוים של סרטן, נדרשות לפחות 15 שנה עד שמצליחים לפתח תרופה שתדע להתמודד עם אותו גן פגום.

    במקרה זה, כבר הייתה תרופה שיושמה לטיפול בגורם גדילה אחר ונמצא כי היא מתאימה גם למקרה של סרטן ריאה חיובי למוטציית ALK, מה שאפשר להעניק טיפול רפואי אפקטיבי לסובלים מהמחלה כבר כעבור שנתיים מיום גילוי הגן הפגום בסרטן הריאה.

    כיצד מאבחנים סרטן ריאה חיובי למוטציית ALK?

    אבחון מוטציית ALK מבוצע באמצעות ביופסיה ושימוש בשיטות מולקולריות שונות, החל מצביעת תאים על ידי פתולוג, דרך שיטת FISH וכלה בבדיקתNGS שבודקת רצף גנטי לזיהוי המוטציה.

    המוטציה עצמה מתאפיינת בחיבור של ALK ו-EML באופן שיוצר גורם גדילה פגום, שלמעשה גורם להתפתחות סרטן מאוד אלים ומאוד אגרסיבי.

    למדריך "טיפול בסרטן ריאה" הכולל שאלות ותשובות ואת הרופאים המבצעים טיפול בסרטן ריאה

    מהו מהלך המחלה ומי נמצא בסיכון גבוה ללקות בה?

    גידול סרטני הנובע ממוטציית ALK הוא גידול שגדל מאוד מהר ובצורה מאוד אלימה.

    עד שנמצאה המוטציה, טופלו החולים בסרטן זה באמצעות טיפול כימותרפי בלבד, אך זיהוי המוטציה ופיתוח טיפול ייעודי במוטציה עצמה, אפשרו לאבחן גם את האוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה יותר לפיתוח המוטציה – צעירים שאינם מעשנים.

    האם ישנה התפתחות בשיטות הטיפול במחלה?

    הטיפול בסרטן ריאה חיובי למוטציית ALK מתבסס כיום על טיפול ממוקד מטרה במוטציה עצמה. יעילות הטיפול מהדור הראשון נבחנה בהשוואה לכימותרפיה, ונתגלה כי הוא מציג תוצאות טובות יותר בכל הפרמטרים מה שהפך אותו לסטנדרט טיפולי בקו ראשון.

    יחד עם זאת, כ-50% מהסובלים מהמחלה יפתחו עמידות לטיפול מכיוון שבמהלך המחלה הם עשויים לפתח גרורות מוחיות. על כן, פותח דור שני של תרופות במוטציה המציע רמת יעילות גבוהה יותר, תופעות לוואי מינוריות יותר, אורח חיים טוב יותר ותוחלת חיים ארוכה יותר.

    כמו כן, התרופה מהדור החדש חודרת למוח ומאפשרת טיפול גם בגרורות המוחיות ללא תוספת טיפול קרינתי למוח.

    היכולת להתמודד בצורה מיטבית הן עם סרטן ריאה חיובי למוטציית ALK והן עם הגרורות המוחיות האופייניות למחלה, מאפשרת לסובלים מהמחלה לחיות איתה לאורך זמן באיכות חיים טובה.

    האם התרופות החדשות נמצאות בסל הבריאות?

    שתי התרופות ל לטיפול בסרטן ריאה חיובי למוטציית ALK, הן מהדור הראשון והן מהדור השני, נמצאות בסל התרופות של מדינת ישראל, וניתנות לסובלים מהמחלה על פי הוראת הרופא המטפל.


    ד"ר מיה גוטפריד
    אונקולוגיה
    ד"ר גוטפריד הינה מנהלת המחלקה האונקולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא ומרצה בכירה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. ד"ר גוטפריד מרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב החל משנת 1989. עד לשנת 1994 הרצתה בתחום הרפואה הפנימית,...

    להתייעצות עם ד"ר גוטפריד
    השאירו פרטים או חייגו
    077-729-8880

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות