הטיפולים החדשים ללוקמיה לימפוציטית חריפה (ALL)

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר רם
השאירו פרטים או חייגו:
03-5425252

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    ALL היא מחלה נדירה בה מאובחנים מספר עשרות חולים חדשים מדי שנה בישראל, מרביתם ילדים ולמעשה מהווה את הלוקמיה השכיחה ביותר בקרב ילדים. לעומת זאת, בקרב מבוגרים ALL הינה מחלה נדירה ומהווה רק 10% מכלל הלוקמיות המופיעות במבוגרים | מורה נבוכים 

    צפו בד"ר רם מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתוכנית המילון הרפואי בוידיאו

    מאפיינים | גורמים | דרכי טיפול

    מהלך המחלה (ALL) והטיפול בה שונה במבוגרים לעומת ילדים. בקרב ילדים הסיכוי לריפוי המחלה עומד על כ-80% ואילו במבוגרים הסיכוי לריפוי המחלה או להשגת הפוגה ארוכת שנים נמוך משמעותית, ועומד כיום על עד 40%.

    מהם מאפייני המחלה?

    לוקמיה לימפוציטית חריפה (ALL) המאופיינת ביצירה מוגברת של תאי דם לבנים לא בשלים. תאים אלה נקראים בלסטים והם מצטופפים במח העצם ומונעים ממנו לייצר תאי דם תקינים. בשל אי בשלותם, תאים אלו אינם מסוגלים לתפקד באופן תקין ולמנוע או להילחם בזיהומים.

    בנוסף, עקב ריבוי התאים הלא בשלים במח העצם, הוא אינו מייצר מספיק תאים אדומים וטסיות דם ובכך נגרמות אנמיה, דימומים והפרעות במערכת הקרישה.

    מה גורם למחלה?

    כיום טרם אובחנו גורמי סיכון ספציפיים שעלולים לגרום למחלה, אך קיימת השערה כי חשיפה לקרינה ולרעלנים אחרים במהלך החיים עשויה לגרום לשינויים בתאים, ואלו עלולים להוביל ללוקמיה.

    לוקמיה חריפה ALL

    ד"ר רון רם : "לוקמיה לימפוציטית חריפה (ALL) המאופיינת ביצירה מוגברת של תאי דם לבנים לא בשלים. תאים אלה נקראים בלסטים והם מצטופפים במח העצם ומונעים ממנו לייצר תאי דם תקינים. בשל אי בשלותם, תאים אלו אינם מסוגלים לתפקד באופן תקין ולמנוע או להילחם בזיהומים".

    מהם דרכי הטיפול ויעילותם?

    הטיפול הסטנדרטי כיום בחולי ALL כולל מספר משלבים של תרופות כימותרפיות, במינונים גבוהים. טיפול זה הוכח כיעיל בקרב ילדים ומבוגרים צעירים הסובלים מהמחלה, ורובם מצליחים להגיע לריפוי בסיום הטיפול.

    ישנה קבוצת חולים עם ALL שמחלתם מבטאת הפרעה בכרומוזום פילדלפיה (פגם כרומוזומלי) ומהווה כ-25% מקרב הסובלים מהמחלה, במקרים אלו הוכח כי הטיפול היעיל ביותר הינו שילוב של תרופות כימותרפיות לצד תרופות ממשפחת מעכבי טירוזין קינאז, כפי שנהוג כיום לטפל בחולי לוקמיה מסוג Chronic Myeloid Leukemia או בקיצור CML.

    כשליש מהחולים אינם מגיבים לטיפול הקיים בכימותרפיה או בהשתלת מח עצם. מהלך המחלה של חולים אלו נחשב לסוער ביותר, וסיכויי ההישרדות שלהם עד כה היו נמוכים. למעשה, עד לאחרונה, כאשר מחלת הלוקמיה נשנתה או לא הגיבה לטיפול ראשוני, הכלים הטיפוליים שעמדו לרשותנו היו דלים ביותר.

    טיפול בלוקמיה

    ד"ר רון רם : "לאחרונה, אנו עדים לפיתוחן של מספר אפשרויות טיפול חדשות עבור חולי ALL, ממשפחת הטיפולים האימונותרפיים ,הטיפול מורכב מנוגדן שבחלקו האחד נקשר באופן מותאם לתא סרטני מסוים ובחלקו האחר לתאים לבנים, ובכך מפעיל אותם להרס מכוון מטרה של התא הסרטני".

    אחד מטיפולים החדשים הינה תרופה המבוססת על טכנולוגיית BITE- Bispecific Tcell Engager.

    טכנולוגיה מתחום האימונותרפיה, והיא הסנונית הראשונה בשורה של תרופות דומות אשר נמצאות בשלבי פיתוח ומטפלות במחלות דם סרטניות באמצעות שפעול מערכת החיסון.

    הטיפול מורכב מנוגדן שבחלקו האחד נקשר באופן מותאם לתא סרטני מסוים ובחלקו האחר לתאים לבנים, ובכך מפעיל אותם להרס מכוון מטרה של התא הסרטני.


    פרופ' רון רם
    רפואה פנימית
    פרופ' רם הינו מנהל היחידה להשתלות מח עצם במרכז רפואי תל אביב. עוסק במנגנונים של התחמקות תאי לוקמיה ממערכת החיסון. כמו כן, פרופ' רם הינו מרצה בכיר בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל אביב. פרופ' רם השתתף...

    להתייעצות עם ד"ר רם
    השאירו פרטים או חייגו:
    03-5425252

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות