הטיפול החדש בסרטן ריאות באמצעות תרופות אימונותרפיות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד”ר אגבאריה
השאירו פרטים או חייגו
077-9979566

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    לאחרונה החל היישום של טיפול בסרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים, באמצעות שילוב של שתי תרופות אימונותרפיות הניתנות כטיפול קו ראשון עבור מטופלים עם סרטן ללא מוטציות

    צפו בד"ר עבד אגבאריה מסביר על כך בראיון לתכנית סטטוסקופ

    הכתבה מוגשת כשירות לציבור מטעם חברת BMS, למידע נוסף יש לפנות לרופא המטפל שלכם

    מה היה הטיפול המקובל בסרטן ריאות ומהו הטיפול החדש?

    בשנים האחרונות מתרחשת מהפכה של ממש בטיפול בסרטן ריאות. קודם לכן, לפני 10-15 שנים, התבסס הטיפול על טיפול כימותרפי סטנדרטי עם תוצאות מאוד מאוד צנועות, בנוסף לתופעות הלוואי הקשות המוכרות. בשנים האחרונות כאמור, מתרחש שינוי גדול בתחום זה, שינוי שמתבסס על שימוש בתרופות אימונותרפיות ובשילובים שונים שלהן, באופן שמאפשר כיום להשיג תוצאות מצוינות ללא כימותרפיה כלל או עם מעורבות מינימלית של כימותרפיה.

    בנוסף לפריצת הדרך בשיעורי ההצלחה של הטיפולים האימונותרפיים החדשים, עצם הוצאת הכימותרפיה ממשוואת הטיפול, מהווה פריצת דרך של ממש בכל הקשור לטיפול בסרטן.

    כיצד פועלות התרופות האימונותרפיות?

    תרופות אימונותרפיות פועלות על פי עיקרון מאוד פשוט, אבל מאוד אינטליגנטי. מטרתן של התרופות היא לחזק את מערכת החיסון הפנימית/ האנדוגנית של החולה, על מנת לאפשר לה לזהות את תאי הסרטן בגופו של החולה, כתאים זרים ולתקוף את התאים ולחסל אותם, ממש כפי שהיא עושה מול נגיפים, חיידקים וגורמים זרים אחרים החודרים לגוף.

    בעשר השנים האחרונות נכנסה האימונותרפיה לשימוש נרחב בסוגים שונים של סרטן והובילה שיפור משמעותי בתוחלת החיים ואיכות החיים של החולים. במלנומה למשל, ישנו ניסיון רב של יותר משש שנים והתוצאות הן לא פחות ממדהימות.

    טיפול אימונותרפי

    מהן תופעות הלוואי בטיפול האימונותרפי?

    על תופעות הלוואי של הכימותרפיה אין צורך להרחיב. כידוע, מדובר בתופעות לוואי קשות שגורמות לפגיעה קשה באיכות החיים, בתפקוד ולעיתים גם בבריאותם של המטופלים לאורך תהליך הטיפול. בטיפול האימונותרפי, לעומת זאת, הדברים הם שונים לחלוטין.

    רבים מהמטופלים בטיפול אימונותרפי צפויים לחוות תופעת לוואי קלה כלשהי כמו חולשה או פריחה עורית, שאינה פוגעת או אפילו מפריעה בצורה מהותית למטופל. יחד עם זאת, כ-10% מן המטופלים עלולים לסבול מתופעות לוואי אוטואימוניות, בהן תוקפת מערכת החיסון את הגוף עצמו ובמיוחד את המערכת האנדוקרינית. כך למשל, חולים רבים עלולים לסבול מבעיות בבלוטת התריס, אם כי פגיעה זו יכולה להתרחש בכל אחד מאברי הגוף. מהסיבה הזאת, ישנה חשיבות רבה לנטר את המטופל בכדי לזהות התפתחות של תופעות לוואי אוטואימוניות כאלה ובמיוחד הפנוימוניטיס, שהיא דלקת שיכולה להתפתח אצל חולים בסרטן ריאות ולמרבה המזל מתפתחת אצל פחות מ-2% מן המקרים הקשים.

    כמה זמן מחזיק הטיפול האימונותרפי לעומת כימותרפיה?

    התוצאות המתקבלות היום בטיפולים אימונותרפיים הן טובות הרבה יותר מאלו שהיינו רגילים לצפות להן בטיפולים כימותרפיים, כך שכבר בהיבט הזה מוכיחים טיפולים אלה את העדיפות שלהם על פני כימותרפיה.

    אחד הגילויים המעניינים בטיפול האימונותרפי ובמיוחד בטיפול המשלב שתי תרופות אימונותרפיות המחזקות זו את זו, הוא שמערכת החיסון מפתחת זיכרון של תאי הסרטן, ממש כמו הזיכרון של תאים זרים אחרים איתם נלחמת מערכת החיסון בשגרה.

    המשמעות היא שאם בעתיד יחזור הסרטן, מערכת החיסון תוכל לתקוף אותו כבר בראשיתו על סמך הזיכרון שנבנה בתוכה במסגרת הטיפול האימונותרפי.

    יכול לעניין אותך גם: דלקת ריאות: כל מה שצריך לדעת


    ד"ר עבד אגבאריה
    אונקולוגיה
    ד"ר עבד אגבאריה הינו רופא מומחה לאונקולוגיה ומטפל בגידולי ריאה ובית החזה. כיום ד"ר אגבאריה משמש כמנהל המכון האונקולוגי בבית החולים "בני ציון" חיפה, מנהל היחידה לאונקולוגיה בקהילה במחוז הצפון שירותי בריאות כללית. כמו כן...

    להתייעצות עם ד”ר אגבאריה
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9979566

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      כתבות נוספות