הקפאת גידולים בשד: העתיד כבר כאן

מדיקו > אונקולוגיה

טיפול חדשני להקפאת גידולים בטמפרטורה של מינוס 170 מעלות צלזיוס, מעניק תקווה גדולה לאלפי נשים המאובחנות בכל שנה עם גידול שפיר בשדיהן. הטיפול, תוצרת כחול לבן, מבוצע כיום בהצלחה רבה, ומייתר את הצורך בניתוח מורכב, מכאיב וצלקתי להסרת גושים וגידולים שפירים אצל נשים

צפו בד"ר רפי קליין מסביר על כך בראיון עם הילה קורח

התאמה | איך הטיפול עובד | ביצוע הטיפול | רווח למטופלת

בכל שנה מאובחנים בישראל אלפי מקרים חדשים של גושים בשד אצל נשים, מתוכם כ-5,000 מקרים מתבררים כסרטן השד, ועוד רבים נוספים מאובחנים כפיברואדנומות, או גידולים שפירים.

כל מקרה של גוש בשד הוא מקרה מפחיד, וגם כאשר מתברר הגוש כשפיר, קיימת חובה להסיר אותו על מנת להימנע מהתפתחות הגוש לגידול ממאיר בעתיד.

רק בכדי לסבר את האוזן, בארה"ב מדובר ב-300,000 מקרים חדשים של סרטן השד ועוד מאות אלפי מקרים של גושים שפירים בכל שנה.

עם הסטטיסטיקה הזאת נלחם בשנים האחרונות המדע ביתר שאת, ואת ההצלחה האחרונה במלחמה האינסופית הזאת, אפשר לרשום לזכותו של פיתוח ישראלי חדשני ויצירתי, המבוסס על הריגת גידולים שפירים באמצעות הקפאתם, ללא צורך בניתוח מורכב ומכאיב לכריתת הגידול.

icecure אייסקיור מדיקל

הטיפול מתאים לנשים עם גידולים שפירים מסוג פיברואדינומה ,הטיפול הינו חד פעמי, אורך כ-10-25 דקות בלבד, ללא כאבים וללא צלקות, לאחר מכן המטופלת משוחחרת לביתה 

למי מתאים הטיפול בהקפאה?

הבחירה בפרוצדורת ההקפאה כאלטרנטיבה לניתוח לכריתת הגידול, יכולה להתאים בשני המקרים הבאים:

  • גושים שפירים, במיוחד גידול מסוג פיברואדנומה במיוחד אצל נשים צעירות. החל מגודל 2-3 ס"מ מתחיל הגוש להוות גורם מפריע שצפוי להמשיך ולגדול, ולכן יש להסירו. כיום ניתן להרוג את תאי הגידול באמצעות פרוצדורת ההקפאה, ללא ניתוח, ללא צלקת וללא פגיעה בצורת השד.
  • גידולים סרטניים המתגלים בשלב ראשוני, בגודל של סנטימטר עד סנטימטר וחצי. במספרים, מדובר בכ-20% מהנשים המאובחנות עם סרטן השד, ועבורן הופכת פרוצדורת ההקפאה לרלוונטית ואף כדאית לצורך השגת ריפוי טוב.

מהם סיכויי ההצלחה במקרים של גידולים שפירים מסוג פיברואדנומה בשד?

במקרים של הקפאת גידול מסוג פיברואדנומה בשד אנו רואים הצלחה הנמדדת בהפחתה משמעותית בנפח הגידול. למעשה בתום שנה ממועד ההקפאה ישנה העלמה של 93 אחוזים מהגידול.

האם זה מתאים למקרים של גידולים ממאירים בשד?

הטיפול מתאים במקרים של גידול ממאיר קטן בשד מסוג לומינל A אשר הינו בגודל של עד 1.5 ס"מ

הקפאת גידולים לשם הריגתם, איך זה עובד?

כמו כל תאי הגוף, גם תאי גידול שפירים וממאירים זקוקים למספר תנאים על מנת לשרוד ולהתרבות. תנאים אלה כוללים מזון וחמצן המגיעים אליהם באמצעות זרם הדם, וטמפרטורה קבועה של כ-37 מעלות צלזיוס.

בקיומם של התנאים הנדרשים יכולים תאים סרטניים להתרבות ללא הרף ולשלוח גרורות לחלקי גוף אחרים. באותם התנאים מתחלקים ומתרבים גם תאים של גידולים שפירים, אך אלו אינם שולחים גרורות לרקמות סמוכות.

יחד עם זאת, מאחר ותאים אלה מכילים רכיבים גנטיים פגומים, לאורך זמן נפגמת בקרת הגדילה שלהם באופן שעלול להפוך אותם לתאים ממאירים.

הטיפול החדשני, שפותח על ידי חברת "אייסקיור מדיקל" וזכה לשם Prosense, הוא טיפול שמיועד לפגוע באחד מהתנאים ההכרחיים לשרידותם של גידולים שפירים וסרטניים – טמפרטורה.

באמצעות קירור הגידול לטמפרטורת קור קיצונית של כמינוס 170 מעלות צלזיוס, קופאים ומתנוונים כל תהליכי המחייה של תאי הגידול, והגידול מפסיק לחיות בתוך זמן קצר.

כיצד מבוצעת פרוצדורת ההקפאה?

פרוצדורת ההקפאה היא פרוצדורה פשוטה, שאורכת כ-10 דקות בלבד עבור גושים קטנים, ועד 25 דקות עבור גושים גדולים יותר. הפרוצדורה מבוצעת באמצעות מחט ארוכה וחלולה המוחדרת דרך העור ישירות אל הגוש שבתוך חלל השד.

לאחר החדרת המחט, מוזרם דרכה חנקן נוזלי הגורם לקירור קיצוני של קצה המחט. במגע של קצה המחט עם הגידול, מועבר הקור אל הגידול ומקפיא אותו.

בתוך דקות ספורות מתחילת תהליך ההקפאה, נהרגים כל תאי הגידול, והגידול הופך לרקמה מתה אותה מעכל הגוף. מספר שבועות לאחר מכן, צומחת במקום רקמה חדשה ובריאה, שמונעת הותרת חלל ריק ופגיעה בצורת השד, כפי שעשוי לקרות במקרה של כריתת הגוש.

הקפאת גידולים בשד

מה מרוויחה המטופלת שבוחרת בשיטת ההקפאה?

פרוצדורת ההקפאה החדשה מיועדת להוות אלטרנטיבה לניתוחים כירורגיים לכריתת הגידול. בהליך ההקפאה לא מבוצע כל חתך בעור, אין צורך בהרדמה כללית, אין כאבים ואין צורך באשפוז. הטיפול הוא טיפול יום שלאחריו יכולה המטופלת להשתחרר לביתה.

גם ברמה האסתטית, שיטת ההקפאה מאפשרת את הסרת הגידול ללא פגיעה בצורת השד וללא הותרת צלקת של חתך הכניסה, כפי שמבוצע בניתוח רגיל.

האם הטיפול ניתן גם בישראל?

מכשיר ה-Prosense באמצעותו מבוצעת פרוצדורת ההקפאה, קיבל את אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), מנהל התרופות האירופאי (CE) וכמובן משרד הבריאות בישראל. עד כה בוצעו באמצעות המכשיר עשרות טיפולים מוצלחים להסרת גידולים שפירים וסרטניים.


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il