קרוב ל-2,000 חולים חדשים מדי שנה במלנומה

למידע והתייעצות
מדיקו > אונקולוגיה

משרד הבריאות מדווח כי מדי חודש מאובחנים 154 חולים בסרטן העור בשם מלנומה וכי מדי חודש מתים מהמחלה 17 חולים. כמו כן, בשנה החולפת אובחנו קרוב ל-2,000 חולי מלנומה, 91% מהם אובחנו עם גידול בשלב מוקדם, מהם 47% עם גידול בשלב ממוקד ו-44% עם גידול חודרני מקומי, איך מתבצע האבחון למלנומה? וכיצד ניתן לטפל בה

במאמר זה נדון על

טיפולים חדשים | טיב הטיפול | תופעות לוואי | מניעה

כיצד מאבחנים מלנומה?

אבחנה ראשונית של מלנומה יכולה להתבצע על ידי מומחה לרפואת עור בה הוא יבחין בין גידול שפיר לגידול החשוד כסרטני, ברוב המקרים, רופא העור יבדוק את כל הגוף במטרה לשלול שומות חשודות נוספות. במקרה של חשד, הרופא יבקש לבצע ביופסיה. האבחנה הסופית נעשית רק על-ידי ביופסיה.

מה היה מצבם של חולי מלנומה גרורתית עד לפני 10 שנים?

עד לעשור האחרון לא היו לנו כלל אפשרויות טיפול יעילות בחולי מלנומה גרורתית. המשמעות היא שעד לפני 10 שנים, אנשים שאובחנו עם מלנומה גרורתית היו נתונים לחלוטין לחסדי המחלה עם תוחלת חיים ממוצעת של 6-8 חודשים.

מלנומה

מהם הטיפולים החדשים שניתנים כיום במחלת המלנומה הגרורתית?

כיום ישנם שני סוגי טיפולים יעילים במלנומה גרורתית: הטיפול האימונותרפי והטיפול הביולוגי, טיפול ביולוגי הינו טיפול מכוון מטרה בו התרופה מתבייתת על מטרה ספציפית של הגידול
הסרטני. בדרך כלל מדובר במוטציה ייחודית לסוג מסוים של הגידול.

הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הטיפול האימונותרפי הוא רתימת מערכת החיסון הטבעית של הגוף בכדי להילחם במחלה, ובמקרה זה במלנומה. טיפול זה מבוסס על תקיפה ונטרול של נקודות בקרה במערכת החיסון, אשר בולמות אותה מלתקוף תאים סרטניים.

למעשה, מחלת המלנומה היא המחלה הראשונה בה נתקבלו לראשונה תוצאות חיוביות לשיטת הטיפול האימונותרפי וכיום כבר ידוע כי המחלה מאריכה מאוד את תוחלת החיים של חולי מלנומה, שעד לפני פחות מעשור עמדה כאמור על לא יותר משישה עד שמונה חודשים בממוצע.

כיצד ניתן הטיפול האימונותרפי בפועל?

הטיפול האימונותרפי במלנומה גרורתית ניתן באמצעות עירוי תוך ורידי למשך חצי שעה עד שעה במסגרת אשפוז יום. לרוב ניתן הטיפול לפרק זמן של עד שנתיים כשלעיתים ניתן להפסיק אותו עוד קודם לכן.

לאורך הטיפול ייתכן שהמטופל יחווה מגוון רחב של תופעות לוואי הנובעות כולן מהקונספט המרכזי עליו מבוסס הטיפול האימונותרפי. מאחר והטיפול האימונותרפי מיועד להסיר את הבקרה העצמית של מערכת החיסון בגוף בכדי לעודד אותה להילחם בתאי הסרטן, בהיעדר בקרה עצמית זו, עלול להיווצר מצב בו תוקפת מערכת החיסון תאים בריאים בגוף, מה שיכול להוביל למגוון רחב של תופעות לוואי בהתאם למערכות הגוף הבריאות שאותן תוקפת המערכת החיסונית.

בכדי למזער את תופעות הלוואי, ישנה חשיבות רבה למתן הטיפול בצורה מאוד מדויקת ומבוקרת ובהתאמה למטופל הספציפי.

עד כמה מאריכים הטיפולים החדשים את תוחלת החיים של חולי מלנומה?

הטיפולים החדשים הובילו לשיפור דרמטי בתוחלת החיים של חולי המלנומה כפי שניתן ללמוד משורה של מחקרים ארוכי טווח שנערכו במשך 5 שנים מאז נכנסו הטיפולים החדשים לשימוש.

על פי מחקרים אלה, הארכת חיי החולים ל-5 שנים (קצה טווח הזמן שנבחן במחקרים),הושגה בקרב  50% ממטופלים בטיפול אימונותרפי משולב, המשלב שתי תרופות.

על פי שיטות מחקר שונות, ידוע לנו היום שחולים אשר שרדו ל-5 שנים עד כה, יוכלו להמשיך לשרוד גם למשך 7 ו-10 שנים לפחות.

מהן תופעות הלוואי של הטיפולים החדשים?

תחילה חשוב להבין שכל טיפול רפואי אינו חף מתופעות לוואי. יחד עם זאת, סוגי תופעות הלוואי והעוצמה שלהן הם שונים לחלוטין בטיפולים החדשים. תופעות לוואי קשות כמו בחילות, הקאות ונשירת שיער, אינן קיימות בטיפולים החדשים או באות לידי ביטוי בעוצמה פחות בהרבה.

יחד עם זאת, כ-10% מהמטופלים עדיין עלולים לסבול מתופעות לוואי שונות כמו שלשולים, פריחה, פגיעה בבלוטת התריס וכדומה, אם כי כיום אנו יודעים לזהות את התופעות הללו

בשלב מוקדם ולנטרל אותן מלכתחילה. הטיפול האימונותרפי המשולב, שמשלב שתי תרופות אימונותרפיות במקביל, הוא אמנם טיפול יעיל יותר אך גם כרוך ביותר תופעות לוואי.

האם וכיצד ניתן למנוע את הישנות המחלה אצל חולים שהחלימו?

אצל חולים במלנומה גרורתית ניתן לזהות תועלת ארוכת טווח ומתמשכת של הטיפולים החדשים. גם לאחר הפסקת הטיפול האימונותרפי כעבור שנתיים או פחות, ניתן לזהות את המשך נסיגת המחלה בגופו של המטופל.

אצל חולי מלנומה אזורית שאינה גרורתית ואשר עברו ניתוח להסרת הגידול באופן מקומי, ניתן טיפול אימונותרפי שמיועד להפחית את הסיכוי להתפתחות המחלה הגרורתית מלכתחילה, ובטיפולים אלה שיעור ההצלחה עומד על 50%. ללא כל ספק, הטיפולים החדשים משנים לחלוטין את התמונה עבור חולי המלנומה ומעניקים להם תקווה גדולה לחיים.


פרופ' גל מרקל
אונקולוגיה
פרופ' מרקל הינו הפרופ' הצעיר ביותר בעולם, בן 39 נשוי ואב ל-2. מומחה באונקולוגיה רפואית והמדען הראשי של מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה. פרופ' מרקל מוכר ברמה בינלאומית כמומחה באימונו-אונקולוגיה קלינית, מחקרית ויישומית. פרופ' חבר בחוג...