השתלת שיניים: להשיב את איכות החיים ולשקם את הפה

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר הורביץ
השאירו פרטים או חייגו
077-232-0002

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    שיניים מתנדנדות? קושי בלעיסה ובעיה תפקודית אסתטית במערכת השיניים? בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית בתחום שיקום הפה והשתלות השיניים, וזאת בזכות טכנולוגיות חדשניות וטכניקות השתלה מדויקות יותר. השתלות שיניים נועדו להחליף שיניים חסרות בפה, אך ורק במקרים בהם לא ניתן לשמר את השיניים בדרך אחרת | מדריך

    צפו בד"ר יעקב הורביץ, בתכנית המילון הרפואי בהנחיית פרופ' רפי קרסו

    מהם המצבים בהם נדרשת השתלת שיניים?

    ככלל, ישנם שורה של מצבים רפואיים שאותם ניתן להגדיר כמצריכים ביצוע של השתלת שיניים. יחד עם זאת, המכנה המשותף של מצבים אלה הוא שיניים חסרות.

    שיניים אלה יכולות להיות חסרות בגין עקירות, נפילת/ נשירת שיניים וכדומה, והפתרון הטוב ביותר במצב זה הוא השתלת שיניים.

    מדוע חשוב לנסות לשמר את השיניים לפני קבלת החלטה על השתלה?

    השיניים ניתנו לאדם על ידי הטבע, במטרה לשרת אותו עד סוף חייו. המטרה הראשונית היא לשמר את השיניים המקוריות, שמיועדות למלא את תפקידן בצורה הטובה ביותר, הן ברמה האסתטית והן ברמה הפונקציונלית.

    השתלות שיניים נועדו אך ורק למצבים בהם אנו עצמנו או הרפואה המודרנית, לא הצלחנו למצוא פתרון לבעיות בשיניים ולשיניים החסרות בפה.

    אבחון מרפאת שיניים
    צילום : 123RF

    כיצד נעשה האבחון לפני ההשתלה?

    בשלב הראשון, מבוצעת בדיקה קלינית, הן של המטופל והן של פיו. בשלב זה נאספים הנתונים הקליניים על כלל שיני הפה, הלסת והחניכיים. בנוסף לבדיקה הקלינית, נעזר רופא השיניים בצילומי רנטגן וצילומי CT.

    הרפואה המודרנית, מעמידה לרשות הרופא גם כלים לביצוע הדמיה תלת ממדית של השיניים, הפה והאזורים מחוסרי השיניים, על מנת ליצור תמונה מלאה לאבחון היקף הבעיה ומאפייניה, ובהתאם לכך תכנון הטיפול הנדרש.

    כיצד מבוצעת ההשתלה עצמה?

    השתלת שיניים מבוצעת בהרדמה מקומית ואיננה כרוכה בכאבים. לאחר ביצוע ההרדמה, מבוצעת הפשלה של החניכיים וחשיפת העצם, בה מבצעים קידוחים במיקומים המדויקים בהם מיועדים להיכנס השתלים. אל הקדחים מבריגים את השתלים עצמם.

    השתל עצמו נראה כמו בורג, שמצידו האחד מתברג אל תוך הקדח בעצם, ומצידו השני כולל תבריג נוסף אליו מתחבר הכתר החיצוני.

    ד"ר יעקב הורביץ מסביר : " ישנם מקרים בהם חסרה מסת העצם הנדרשת לביצוע השתלה, בגלל מחלות שיניים וחניכיים, טראומות ותאונות או ירידה במסת העצם עם הגיל….בהתאם לכך, ניתן לקחת מגרדת עצם מהלסת העליונה או התחתונה, או מקטע עצם קטן מאזור מרוחק במעט מאזור ההשתלה. לעתים יש צורך בשימוש בעצם ממקור אחר, הכל בהתאמה לבעיות הספציפיות באיזור ההשתלה של המטופל".

    מתי ניתן להשלים את ההשתלה ואת הכתרים על השתל?

    לאחר הכנסת השתל למקומו, נהוג להמתין תקופה של 3-6 חודשים, עד שהשתל והעצם יעברו אינטגרציה, קרי חיבור מושלם של השתל לעצם באופן כזה, שיאפשר להרכיב על השתל את הכתר, שאמור לתפקד בצורה חזקה ויציבה בתנאי לחץ ועומס.

    מהם הפתרונות האפשריים כאשר חסרה עצם?

    ישנם מקרים בהם חסרה מסת העצם הנדרשת לביצוע השתלה, בגלל מחלות שיניים וחניכיים, טראומות ותאונות או ירידה במסת העצם עם הגיל.

    עם השנים, חלה התפתחות משמעותית בטכניקות ההשתלה, המאפשרת לבצע השתלות עם פחות ופחות מסת עצם מקורית.

    ד"ר יעקב הורביץ מסביר : "השתלת שיניים נחשבת לאחת הפרוצדורות הבטוחות והמוצלחות ביותר בענף הרפואה ואחוזי ההצלחה הראשוניים עומדים על 95% ויותר. שיעור השרידות של ההשתלות לטווח של 10 שנים הינה כ-85%, שגם הוא בפני עצמו נחשב לנתון הצלחה גבוה".

    ההעדפה הראשונית היא שימוש בעצם ממקור עצמי, ומאזור סמוך להשתלה, כך שמאפייני העצם והמאפיינים הגנטיים, יהיו דומים ככל האפשר לעצם הנדרשת באזור זה.

    בהתאם לכך, ניתן לקחת מגרדת עצם מהלסת העליונה או התחתונה, או מקטע עצם קטן מאזור מרוחק במעט מאזור ההשתלה. לעתים יש צורך בשימוש בעצם ממקור אחר, הכל בהתאמה לבעיות הספציפיות באיזור ההשתלה.

    מתי יש לבצע הרמת סינוס?

    מעל הלסת העליונה, ממוקם הסינוס שהוא למעשה חלל המחובר אל האף. כאשר נפח החלל הזה גדול יותר, שכבת העצם דקה יותר מן הנדרש להשתלת שיניים, ובמקרה זה יש לבצע הרמת סינוס.

    הרמת הסינוס מאפשרת להגביה את רצפת הסינוס, ולייצר נפח נוסף של מסת עצם, שתספיק לצורך התקנת השתלים. הרמת הסינוס היא סוג של השתלת עצם בעצמה, שכן מטרתה להגדיל את מסת העצם להשתלה לאחר הרמת רצפת הסינוס.

    למדריך “הרמת סינוס סגורה ופתוחה” הכולל שאלות-תשובות ומחירים

    מבוגר שיניים יפות

    מהו שיעור ההצלחה של השתלות השיניים?

    השתלת שיניים נחשבת לאחת הפרוצדורות הבטוחות והמוצלחות ביותר בענף הרפואה ואחוזי ההצלחה הראשוניים עומדים על 95% ויותר. שיעור השרידות של ההשתלות לטווח של 10 שנים הינה כ-85%, שגם הוא בפני עצמו נחשב לנתון הצלחה גבוה.


    ד"ר יעקב הורביץ
    השתלת חניכיים
    ד"ר יעקב הורביץ הינו מומחה למחלות חניכיים, מנהל היחידה לפריודונטיה במרכז הרפואי לגליל ובעל מרפאה בתל אביב, העוסקות בתחומי: רפואת שיניים כללית, בעיות חניכיים, השתלות שיניים וטיפולים אסתטיים. כל הטיפולים נעשים באמצעות הטכניקות החדישות והמתקדמות...

    להתייעצות עם ד"ר הורביץ
    השאירו פרטים או חייגו
    077-232-0002

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות