ניתוח הסרת משקפיים בלייזר: השיטות החדשות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר לוינגר
השאירו פרטים או חייגו
077-2309310

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת עיניים

    מדי שנה מבוצעים כ-4 מיליון ניתוחים להסרת משקפיים ברחבי העולם, מהם החידושים הקיימים בתחום, מה חשוב לדעת לפני הניתוח ואיך נראית ההחלמה

    על כך מסביר ד"ר שמואל לוינגר בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    לפני שמחליטים על הסרת משקפיים חשוב לקרוא כמה שיותר מידע על הניתוח, הרופא המנתח, השיטות הקיימות ותופעות הלוואי האפשריות. בנוסף, רצוי לקבל המלצות ממכרים ובני משפחה וכמובן לעבור סדרת בדיקות עיניים.

    ד"ר שמואל לוינגרהמנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים' ומנתח בכיר בתחומי רפרקציה, קרנית וקטרקט: "במסגרת ניתוח הסרת משקפיים בלייזר, אנו מתקנים את הראייה באמצעות ליטוש פני הקרנית, שנעשה על פי חישובים מאד מדויקים, בעזרת מערכות התכנות והבקרה של מכשיר הלייזר. ליטוש פני הקרנית, באמצעות לייזר, משנה את תכונותיה האופטיות – ומבטל את הצורך במשקפיים או בעדשות מגע. במהלך השנים ביצענו ושיפרנו את הראייה ואת איכות חייהם של מאות אלפי מנותחים. מדי שנה מבוצעים בעולם כארבע מיליון ניתוחים להסרת משקפיים.

    תהליך ההתאמה: אבחון מקדים והתאמה מלאה הם הערובה להצלחת הטיפול

    טרם ההחלטה על הסרת המשקפיים,חיוני לעבור בדיקת התאמה מקיפה וקפדנית שבוחנת נתונים כגון: עובי הקרנית, דיופטר (מספר), טופוגרפיה של הקרנית, מחלות עיניים ובעיות פיזיולוגיות כגון יובש בעיניים", בנוסף, נלקחים בחשבון מצב בריאות כללי, גיל, היסטוריה משפחתית הקשורה במחלות עיניים. בנוסף, ניתן משקל גם לצרכים של המטופל מבחינת הראייה בכל הקשור לעיסוקו.

    יש לקחת בחשבון כי שיעורם של אלה שאינם נמצאים מתאימים לניתוח לאחר בדיקה קפדנית, עומד על כ- 30% וחשוב לדעת כי בדיקה שאינה יסודית עלולה לא לקחת בחשבון נתונים חיוניים ועקב כך ינותח אדם שאינו מתאים. במקרים כאלה עלולים להיגרם סיבוכים ופגיעה בבריאות העיניים.

    הסרת משקפיים בלייזר

    ד"ר שמואל לוינגר מדגיש: "יש מטופלים שלהם אין לבצע ניתוח להסרת משקפיים: הסובלים ממחלת עיניים כגון: קרטוקונוס, המאופיינת בקרנית מעוותת, בצורה של חרוט (קונוס), חולים במחלת הגלאוקומה, אשר מתאפיינת בלחץ תוך-עיני גבוה, או מטופלים הסובלים מיובש ניכר בעיניים. כמו כן, ניתוח לייזר אינו מתאים במקרים של רוחק או קוצר ראייה גבוהים מאד, דרגת אסטיגמציה (צילינדר) גבוהה מאד ומטופלים בעלי קרנית דקה. עבורם, קיימים פתרונות ניתוחיים אחרים לשיפור הראייה, כגון: השתלת עדשה תוך-עינית.

    שיטות להסרת משקפיים

    לפי ד"ר לוינגר, "ישנם כיום שני סוגים עיקריים של ניתוחי לייזר להסרת משקפיים:

    • שיטת אינטרלאסיק- הבלעדית למרכז הרפואי 'עיניים': מדובר במכשיר לייזר מהיר ומתקדם מסוגו בעולם, מלטש את פני שטח הקרנית הטיפול מבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון, בעזרת קרן לייזר, פותחים חלון טיפולי (מתלה) – שכבה דקה בקרנית – ובשלב השני, מבוצע ליטוש בעזרת הלייזר המתקדם, ולאחר מכן סוגרים את המתלה ומחזירים את המתלה למקומו. השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר החלמה ללא כאבים, חזרה מהירה מאוד לשגרה והשגת איכות ראייה מצוינת".
    • לאסק/PRK- שיטה המתאימה לבעלי קרניות דקות ו/או לא סימטריות. בשלב הראשון יוצרים חלון טיפולי בשכבת תאי האפיתל בקרנית ומרימים אותו. בשלב השני , מלטשים את הקרנית ע"י קרן לייזר ומחזירים את שכבת האפיתל בחזרה למקומה. בתום הטיפול מניחים עדשת מגע טיפולית על העין ומסירים אותה לאחר מספר ימים.

    יודגש כי ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים" לא מבצעים ניתוחי הסרת משקפיים בשיטת הלאסיק למעלה מ-14 שנים.

    מהי חשיבות מכשור הלייזר?

     ד"ר עמי הירש, מנתח בתחומי רפרקציה וקטרקט: "מכשירי הלייזר השונים נבדלים ברמת מערכות הבקרה ומידת המהירות של הלייזר.

    ככל שמהירות הלייזר גבוהה יותר, דהיינו מס' הפולסים בשנייה גבוה יותר, כך ההליך מהיר יותר. המהירות תורמת גם לכך שהעין פחות מתייבשת במהלך הטיפול ולכן בין היתר התוצאות מדויקות יותר.

    המכשור המתקדם פועל בגיבוי של מערכת מעקב לעין במספר מימדים ומצויד במערכת למיפוי הקרנית  שמבצעת סריקה ואיכון נקודות על הקרנית והתאמת הטיפול בלייזר לכל נקודה ונקודה.

    בנוסף במכשיר מערכת Wave Front  שקולטת מידע מהקרנית ומהרשתית ומעבירה את המידע בצורה ממוחשבת למכשיר הלייזר.

    מערכת הבקרה מודדת פרמטרים של הקרנית במהלך הניתוח ובכך מסייעת לקבוע בדיוק רב יותר את מידת עובי הקרנית הנדרש לעבור ליטוש.

    הרופא המנתח יודע בכל זמן נתון מהו עומק הליטוש ומהו עובי הקרנית שנשארת. בדרך זו מבטיחים את יציבות הקרנית ואת בטיחות הטיפול לאורך זמן".

    במרכז הרפואי 'עיניים' מבצעים ניתוחי לייזר בשיטת 'אינטראלאסיק' הנחשבת לבטוחה ביותר.

    ניתוח הסרת משקפיים

    יש תופעות לוואי ,סיבוכים או כאבים?

    לדברי ד"ר ישראלי,  מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' בחיפה ומנתח בכיר בבית החולים 'כרמל': "ניתוח לייזר נחשב לניתוח עם שיעורי ההצלחה הגבוהים ביותר ברפואה. כ-99.9% מהניתוחים עוברים כיום בהצלחה, ללא סיבוכים במהלך הניתוח. יחד עם זאת, לכל ניתוח יש תופעות לוואי:  כ-20% מהמנותחים סובלים מיובש, סנוורים והילות, בחודשים הראשונים לאחר הניתוח החולפות מאליהן ".

    "פחות מאחוז אחד מהמנותחים ממשיכים לסבול מתופעות לוואי אלה, או מסיבוכים אחרים,  לאחר החודשים הראשונים. ברוב המקרים, ניתן לטפל  בכך – ולשפר את מצבם של חולים אלה. לגבי החשש של מטופלים מסכנת עיוורון, אני יכול להרגיע כי בישראל לא מוכר אף מקרה הקשור בניתוח הסרת משקפיים בלייזר. את הסיכון לזיהום אנו מונעים במתן הוראות מדויקות למטופל, לשמירה על היגיינה ולשימוש בטיפות אנטיביוטיות".

    ד"ר ישראלי מוסיף: "במהלך הניתוח, המטופל אינו חש בכאב, מאחר שניתוחי לייזר מתבצעים בהרדמה מקומית, באמצעות טיפות אלחוש. לאחר הניתוח, יש תחושה של גוף זר וצריבה. בדרך כלל, בניתוח בשיטת  אינטרלאסיק, הכאבים חולפים תוך מספר שעות. בניתוחים בשיטת הליטוש, אנו מניחים עדשת מגע על העין בתום הניתוח. הכאבים ואי הנוחות נמשכים מספר ימים. בכל מקרה, אנו בודקים את המנותחים למחרת הניתוח ולאחר שבוע ונותנים להם טיפול תרופתי וטיפות מרגיעות, המקלות ומקצרות את תקופת ההחלמה".

    תקנים ואישורים

    חשוב לבדוק כי במקום בו מוצע שירות הסרת משקפיים בלייזר הינו בעל אישור של משרד הבריאות ובעל תקן איזו 9002.

    הטכנולוגיה הרפואית בעלת תקן אמ"ר (אגף ציוד רפואי במשרד הבריאות) FDA(רשות התרופות והמזון האמריקני) וה- CE האירופאי.

    כל מכשירי הלייזר עוברים מדי שנה בקרה של בודק 'בטיחות לייזר' וביקורות שוטפות על ידי נציגי יצרניות מכשור הלייזר.


    ד''ר שמואל לוינגר
    רפואת עיניים
    ד"ר שמואל לוינגר הינו מומחה לרפואת עיניים, מייסד והמנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים 'עיניים". ד"ר לוינגר מדריך מורשה בישראל להסמכת רופאים לעסוק בתחום ניתוחי התשבורת. ד"ר לוינגר הוא הראשון שיישם את השיטות "לאסיק" ו"אינטראלאסיק"...

    להתייעצות עם ד"ר לוינגר
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309310

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות