כתרי חרסינה: הדור החדש של הכתרים לשיניים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ממרייב
השאירו פרטים או חייגו
077-230-9334

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    כתר לשן הוא מבנה קשיח המיועד למלא את תפקידה של שן פגועה או חסרה בפה. הכתר אמור להתאים בצורה מלאה ללסת המטופל, הן ברמה הפונקציונלית והן ברמה האסתטית, ולשם כך ניתן לעשות שימוש במגוון סוגי כתרים, העושים שילוב בין חומרים שונים כדוגמת: שילובי מתכת עם חרסינה, זירקוניה, e-max ועוד.

    צפו בד"ר מאיר ממרייב מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתוכנית המילון הרפואי בוידיאו

    כתרי חרסינה הם כתרים המציעים חוזק מבני, עמידות של גוון הכתר לאורך זמן והיעדר גירוי של החניכיים, וככאלה נחשבים ככתרים אטרקטיביים לכל חלקי הפה ובמיוחד לשיניים הקדמיות.

    מהו כתר ולמה הוא נועד?

    כתר הוא מבנה קשיח, המיועד למלא את תפקידה של שן פגומה בלסת.

    ככזה, אמור הכתר להידמות בתכונות האסתטיות והפונקציונליות שלו לשן טבעית, מה שמצריך תכנון מדויק ומקצועי של הכתר על מנת להתאימו בצורה מלאה למבנה הלסת, לשיניים הסמוכות, לגובה החניכיים ולגוון השיניים, עוביין והמאפיינים האסתטיים שלהן.

    תהליך התקנת הכתר הוא תהליך שחייב להתבצע בצורה מקצועית ומדויקת מאוד, על מנת להבטיח איטום מלא של נקודת החיבור בין הכתר והחניכיים.

    ביצוע לא נכון של הטיפול, יכול לגרור חדירה של מזון ומזהמים אל החלל שבין הכתר והשן וליצור עששת (ריקבון של השן), דלקת חניכיים ואף להוביל לעקירת השן.

    מהו תהליך ההכנה הנדרש בטיפולי הכתר?

    טיפול כתר הוא בדרך כלל טיפול המבוצע כמהלך עוקב לטיפולי שורש.

    במקרים אלה, הכתר מיועד לשחזר את השן הטבעית העוברת תהליך של התייבשות והיחלשות.

    הכתר אמור לכסות או "לכתר" (ומכאן המונח כתר) את השן המטופלת על מנת להחזיר לה את המראה הטבעי ולהגן עליה מפני התפוררות וסדקים במהלך הלעיסה .

    הכתר יכול להופיע בצורת כתר שן בודדת או בצורת גשר הכולל יותר משן אחת, ומיועד להחליף שורה של שיניים חסרות.

    לפני התקנת הכתר יש לטפל בשן הטבעית על ידי ניקוי כל סממני העששת, ניקוי תעלות השן והשחזתה בצורה שתאפשר את "הלבשת" הכתר על גביה בצורה חזקה, עמידה ומדויקת.

    את הכתר עצמו מכינים במעבדה ייעודית על פי פרמטרים של גובה, רוחב, גוון, עומק, עובי וכדומה, אותם מספק הרופא לטכנאי המעבדה.

    לאחר הכנת הכתר, הוא נשלח אל הרופא לצורך התקנה במיקום הנדרש. הן תהליך בניית הכתר והן תהליך ההכנה וההתקנה שלו, דורשים רמת מיומנות גבוהה על מנת להבטיח את עמידותו לאורך שנים רבות.

    ד"ר מאיר ממרייב: "זירקוניה הוא חומר עמיד וחזק מאוד, המציע רמת עמידות דומה מאוד לאמייל השן הטבעית, וכן ניתן להתאים את הגוון שלו בצורה מושלמת לגוון של השיניים הסמוכות."

    מהם סוגי הכתרים הקיימים?

    ככלל, ניתן למנות שלושה סוגי כתרים מרכזיים, בנוסף על כתרי חרסינה שעליהם נרחיב בהמשך:

    כתר יצוק – כתר המיוצר באמצעות יציקת מתכת, ללא כל ציפוי. כתר זה מיועד לתת מענה פונקציונלי בלבד, ובדרך כלל משמש לשיניים אחוריות בהן אין חשיבות רבה לנושא האסתטיקה.

    כתר חרסינה בשילוב מתכת – כתר המיוצר מסגסוגת מתכתית בעלת חוזק מבני רב, ועל גביה ציפויי חרסינה המאוחה אליה. כתר זה נותן מענה פונקציונלי ואסתטי גם יחד, אך עלול לסבול מגוון מתכתי אפור בנקודת המגע שבין החניכיים וקצהו התחתון של הכתר.

    כתרי חרסינה מלאה – כתרים העשויים להיות מזירקוניה או e-max אשר מיוצרים מחרסינה מלאה בעלת חוזק מבני גבוה מאוד ומראה אסתטי שמתקרב מאוד למראה השן הטבעית.

    הדבקת הכתרים האלו מתבצעת באמצעות דבקים מיוחדים שהופכים את הכתר ליחידה בלתי נפרדת מהשן ומספקים רמת אסתטיקה גבוהה ביותר ולרוב ללא הפס האפרפר בקו החניכיים המאפיין כתרי חרסינה על בסיס מתכת.

    עלותם של הכתרים לרוב גבוהה מהכתרים הרגילים יחד עם זאת בטווח הארוך עם ביצוע נכון הם עמידים יותר לפגעי העששת ודלקות החניכיים ולפיכך משתלמים יותר למטופל בטווח הארוך.

    מה מיוחד בכתרי חרסינה מלאה ומה היתרונות שלהם?

    כתרי חרסינה טהורה, ללא שילוב מתכת מונעים גירוי של החניכיים ומבטיחים אסתטיקה גבוהה יותר.

    זירקוניה הוא חומר עמיד וחזק מאוד, המציע רמת עמידות דומה מאוד לאמייל השן הטבעית, וכן ניתן להתאים את הגוון שלו בצורה מושלמת לגוון של השיניים הסמוכות.

    כתר זירקוניה הינו ברירת מחדל, הבחירה הטובה ביותר בקרב אנשים אשר סובלים משחיקת שיניים שבמקרה שלהם כתרים על בסיס מתכת מתרסקים ונשברים ולעומת זאת כתר זירקוניה מונוליטי אשר עשוי כל כולו מיחידה אחת עומד בעומסי שחיקה גבוהים ביותר של מערכת השיניים ולפיכך עמיד יותר לאור זמן.


    ד"ר מאיר ממרייב
    רפואת שיניים
    ד"ר מאיר ממרייב הינו בעל תואר דוקטור לרפואת שיניים (DMD) והינו גם המנהל הרפואי של חברת השתלים הדנטליים קורטקס Cortex. ד"ר ממרייב סיים בשנת 1992 לימודים בהצטיינות. ד"ר ממרייב בעל תואר במשפטים  LL.B משנת 2005....

    להתייעצות עם ד"ר ממרייב
    השאירו פרטים או חייגו
    077-230-9334

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות