טיפולי שיניים בהרדמה כללית: הקץ לפחד מטיפולי שיניים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר סביון
השאירו פרטים או חייגו
077-667-0094

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > רפואת שיניים

    חלק לא מבוטל מהאנשים נמנעים מטיפולי שיניים עקב סיבות שונות: אנשים הסובלים מחרדות מטיפולי שיניים ועומדים בפני טיפול שיניים נרחב, מספר השתלות דנטליות המתבצעות בו זמנית, ניתוחים מורכבים הכוללים השתלות עצם מורכבות, או אנשים שיש להם רפלקס הקאה מוגבר וכו'

    ד"ר אריאל סביון מסביר על טיפולי שיניים בהרדמה כללית במילון הרפואי בהנחיית פרופ' קרסו

    מהן המטרות העיקריות של ההרדמה הכללית?

    1. הפחתה ומניעת הכאב בזמן טיפולי השיניים ולאחר הטיפול.
    2. מניעת תזוזות המטופל בזמן פרוצדורה ארוכה, והרפיה של שרירי הלסת.

    בזמן טיפול שיניים המתבצע תחת הרדמה כללית, על המרדים ללוות את רופא השיניים מתחילתה של ההרדמה ועד לחדר ההתאוששות. תפקידו של המרדים לעקוב אחר הפציינט בזמן הניתוח, ולשמור על המצב הפיזיולוגי של הפציינט וכמובן לבדוק שהכול תקין.

    ד"ר אריאל סביון: "יש לציין שמומלץ לבצע טיפולי שיניים נרחבים תחת הרדמה כללית גם מצד המטופל שאינו חש כאב ואי נוחות תוך כדי הטיפול, וגם מצדו של הרופא המטפל אשר מתמקד בטיפול עצמו  וללא הפסקות, דבר הגורם להאריך את זמן הטיפול".

    טיפול שיניים

    איזה סוגי הרדמה קיימים?

    טשטוש

    מדובר על החדרת התרופות דרך הוריד, כך שהפציינט נמצא בהכרה, אם כי בהכרה מעורפלת, והתרופות למעשה גורמות להפגת החששות ואי הנוחות, שכרוכים בטיפולים הכוללים ניתוח ו/או טיפולי שיניים מורכבים.

    הרדמה כללית

    גם כאן ההליך מבוצע על ידי הזרקת תרופות דרך הוריד. תרופות אלו גורמות לאיבוד הכרה מבוקר, בעוד הפציינט מונשם על ידי מכונת הנשמה ושרוי בשינה עמוקה.

    בסיומו של הניתוח הפציינט מועבר לחדר ההתאוששות, שם מטפלים בו עד להתאוששות מלאה. הליך זה הינו הליך בטוח, אם כי קיימים סיכונים זעירים.

    כיצד מתבצעת ההכנה לטיפול?

    הרדמה כללית היא פעולה רפואית שמתבצעת ע״י רופא מרדים בעל רישיון מומחה מטעם משרד הבריאות.

    צוות מרפאת השיניים עורך בדיקות מקיפות הכוללות צילומי רנטגן, צילום CT בהתאם לצורך, ובדיקה קלינית מקיפה על מנת לקבוע תכנית עבודה מסודרת ומפורטת בהתאם למצב השיניים, החניכיים וחלל הפה של המטופל.

    ברוב המקרים נערכת ישיבת צוות עם רופאים מומחים, כל אחד בתחומו, כדי לאשר את התכנית.

    לאחר מכן, יש להפנות את המטופל לבדיקת דם כללית ולבדיקת א.ק.ג ועליו להציג את הגיליון הרפואי שלו ולציין תרופות שהוא לוקח.

    הרופא המרדים יבחן את ההיסטוריה הרפואית וממצאי הבדיקות של המטופל, ובהתאם לכך יקבע את מינון וסוג חומרי ההרדמה. טרם ביצוע ההליך, במידה ויידרש, ייתבקש המטופל לשנות מינוני תרופות שהוא נוטל באופן קבוע.

    בהתאם לצורך, יפנה הרופא המרדים את המטופל לבצע בדיקות נוספות.

    אשה שיניים יפות

    ד"ר אריאל סביון : "טיפול שיניים בהרדמה כללית מונע כאב או אי נוחות בזמן הפרוצדורה הכירורגית.  במהלך הטיפול ישנה הרפיה מלאה של שרירי הלסת, ובקרה מלאה על החמצון של המטופל. הטיפול מתאים במיוחד לאלו הסובלים מחרדה דנטלית ו/או רפלוקס הקאה בטיפול שיניים ומטופלים הזקוקים לטיפולי שיניים מורכבים והשתלות שיניים".

    למי מיועד טיפול שיניים בהרדמה מלאה ומהם יתרונותיו?

    עבור מטופלים שאינם חשים בנוח לבצע פרוצדורות מורכבות או ארוכות תחת הרדמה מקומית, אך יחד עם זאת רוצים לסיים את כל הפרוצדורה הכירורגית ביום אחד.

    טיפול שיניים בהרדמה כללית מונע כאב או אי נוחות בזמן הפרוצדורה הכירורגית.  במהלך הטיפול ישנה הרפיה מלאה של שרירי הלסת, ובקרה מלאה על החמצון של המטופל. ההליך מתאים במיוחד לבעלי חרדה דנטלית כתוצאה מטראומה, לבעלי ריפלוקס הקאה מוגבר וכדומה.

    מהם הסיכונים העיקריים ו/או תופעות לוואי בהרדמה כללית?

    בזמן הרדמה כללית מוכנס לקנה הנשימה של המטופל צינור הנקרא טובוס. ישנם מטופלים בעלי קושי בהכנסה של הצינור לתוך קנה הנשימה. במקרים אלו המרדים צריך להפעיל כוח בהכנסת הטובוס לקנה נשימה, דבר היכול לגרום לפגיעה בשיניים קדמיות עליונות, לצרידות או לכאבי גרון לאחר סיום פעולת ההרדמה (תופעות לוואי).

    חשוב לדעת כי סיבוכים של מערכת הלב וכלי הדם אינם שכיחים ועלולים להיגרם בעיקר בפציינטים עם תחלואה קודמת.


    ד"ר אריאל סביון
    רפואת שיניים
    ד"ר אריאל סביון הינו דוקטור לרפואת שיניים D.M.D ומשפטן בעל תואר ראשון LLB במשפטים. בנוסף ד״ר סביון בעל תואר MDC עולמי ברפואת שיניים מיקרוסקופית ומיקרו כירורגיה. ד"ר סביון בעל תואר מסטר במדעי לייזר מטעם האוניברסיטה...

    להתייעצות עם ד"ר סביון
    השאירו פרטים או חייגו
    077-667-0094

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות