אבחון ומיון תאי זרע בהגדלה (IMSI): הטכנולוגיה להצלחת טיפולי הפוריות

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר ברק
השאירו פרטים או חייגו
077-997-9661

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > פוריות

    מאז שנכנסה הטכנולוגיה של הזרקת זרע בודד לביצית בשנת 1992 ע"י PALERMO, נולדו מאות אלפי ילדים להורים שחוו אי פיריון על רקע זכרי. בטכנולוגיה זו מזריקים זרע אחד לביצית אחת, כך שגברים רבים שלא היה להם קודם תקווה להביא ילד לעולם, הגשימו את חלומם והפכו לאבות

    צפו בד"ר ברק מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    המשמעות של איכות הזרע

    הידע שהצטבר על ידי מדענים  הצביע על כך שלאיכות הזרע השפעה רבה, לא רק על יכולת ההפריה של הזרע אלא גם על מעורבותו בהתפתחות של עובר בר קימא, כלומר עובר שיתפתח בסופו של דבר לתינוק. הסתבר, שתא זרע המוגדר כבעל איכות ירודה ישפיע באופן שלילי על יצירתו של עובר כזה.

    הפרמטר היחיד שקיים כיום להגדרת איכות הזרע היא הצורה (המורפולוגיה) של תאי הזרע. למעשה תא הזרע הוא מעטפת של החומר הגנטי ממקור אבהי, שנמצא בתוך ראש תא הזרע.

    מהי בדיקת זרע שגרתית?

    בדיקות הזרע השגרתיות המתבצעות בזירמה, יכולות לתת מידע כללי על איכות הזרע של הנבדק, אולם בדיקות אלו אינן יכולות לתת מידע איזה תא זרע לבחור לצורך הזרקה לתוך הביצית.

    בבדיקות אלו תאי הזרע נצבעים על מנת לאבחנם ואינם יכולים לאחר מכן לשמש להזרקה.

    השאלה היא כיצד ניתן לבחור זרע בתנועה, ובו זמנית לבדוק את איכותו, על מנת להזריקו לביצית ולאפשר סיכוי טוב להפריה ולהיווצרותו של עובר, שבסופו של דבר יביא להריון המיוחל?

    צילום: 123RF

    המחקר שהביא לפריצת דרך באבחון תאי זרע ע"י הגדלה

    בשנת 2002 נערך מחקר מחקר שהביא למאמר פורץ דרך בו תואר שימוש במיקרוסקופ המכיל מערכת של עדשות, מצלמה מוניטור שבסופו של דבר מאפשר לראות את תאי הזרע שבתנועה, בהגדלות שיכולות להגיע מסוגל להגיע עד פי- 6300.

    הגדלות אלו מאפשרות, בזמן אמתי, סמוך להזרקת הביציות, לאבחן תאי הזרע באיכות הטובה, לבודד אותם משאר תאי הזרע ולהזריקם לביצית.

    כיצד נעשה האבחון והמיון של תאי הזרע?

    זירמת המטופל עוברת עיבוד (למעשה "שוטפים" את הזרמה). הסיבה לכך היא שצריך להפריד את תאי הזרע מנוזל הזרע כדי שניתן יהיה להזריק את התאים לביצית.

    איסוף תאי הזרע נעשה במערכת של מיקרומניפולציות. מערכת כזו מאפשרת שאיבת תאי הזרע מתוך כלל התאים. השאיבה נעשית באמצעות מחט קפילרית דקיקה מאוד שעשויה מזכוכית.

    קצה המחט הקפילרית הינו חוד בעל קוטר של בערך 5 מיקרון, כאשר זהו פתח שקטן יותר מראש של סיכה.

    שאיבת תאי הזרע נעשית לאחר שהם נבדקו בהגדלה הגדולה (4000 –6300) ואיכותם הוגדרה.

    הנוסחה להגדרת איכות תאי הזרע

    הגדרת תאי הזרע נעשית ע"י נוסחה שהוגדרה ובנוסחה הזו יש לקחת בחשבון את מבנה שטח הפנים של ראש תא הזרע, גודלו וצורתו ואת מבנה הצוואר, המחבר בין ראש תא הזרע והזנב.

    תאי הזרע שדורגו בציון 4-6 נחשבים כטובים ועשויים לשפר את סיכויי הביצית לעבור הפריה ולהתפתח לעובר בר קיימא, לעומת תאי זרע שיקבלו ציון 2-3 ויחשבו כבינוניים, או תאי זרע שידורגו בציון 0-1 ובעלי איכות ירודה.

    תאי הזרע שנשאבים מועברים לטיפות נקיות ולמעבדה להפריה חוץ גופית, על מנת שניתן יהיה להזריקם לביציות שנשאבו מהאישה.

    חשוב לציין שגם לגיל האישה, ממנה נשאבות הביציות יש פקטור משמעותי.

    על פי הממצאים במחקר, בביציות שנשאבות מנשים מעל גיל 30 שנה, הזרקה של זרע באיכות גבוהה (ציון 4-6) משפרת באופן משמעותי את סיכויי ההפריה והשתלת העובר המתפתח ברחם.

    בשיטה זו ניתן גם לחפש תאי זרע אפילו בודדים, שלא נראים בכלל בבדיקות השגרתיות.

    במקרה כזה נעשה חיפוש שיטתי בכל הזרמה לאחר שעברה עיבוד, וזאת על מנת למצוא מספר בודד של תאי זרע, כדי להזריק את תאי הזרע הבודדים הללו (בזרמות תקניות, מספר תאי הזרע מגיע למיליונים).

    תוצאות המחקר

    התוצאות של המחקר מצביעים על כך שאבחון ומיון תאי זרע בהגדלה של פי 4000-6300, משפרת סיכויי ההפריה והשתרשות של העובר המתפתח, ומביאה תקווה לזוגות שהתקשו להרות.


    ד"ר יונה ברק
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר יונה ברק, מדענית בתחום ההפריה החוץ גופית. בשנת 1984 הקימה ד"ר ברק את המעבדה להפריה חוץ גופית בביה"ח ליולדות הקריה, ע"ש סרלין ,שמאוחר יותר הפך ליחידה להפריה חוץ גופית בבי"ח ע"ש ליס ליולדות באיכילוב...

    להתייעצות עם ד"ר ברק
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-9661

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות