ורידים בולטים ברגליים? כל הטיפולים להעלים אותם

מדיקו > כירורגיית כלי דם

בעבר היה נהוג לטפל בבעיית אי ספיקה של ורידים ברגליים על ידי טיפול פולשני שאותו החליפו הטיפולים החדשניים- לייזר, גלי רדיו, קיטור וקצף. לאחרונה גם הושק בישראל טיפול טכנולוגי חדש באמצעות דבק המאפשר לטפל בבעיה ללא כאבים, ללא תופעות לוואי ובשיעורי הצלחה גבוהים 

ורידים בולטים ברגליים

הופעתם של ורידים בולטים או דליות ברגליים הינה בעיה אסתטית אשר לעתים מלווה גם בבעיה רפואית. מעבר לנראות המטרידה הבעיה יכולה להתפתח לדלקת מקומית, דימום כלפי חוץ ועף הופעתם של כיבים ופצעים באזור.

הטיפול השמרני בורידים הבולטים כלל ניתוח פולשני: 

בעבר הטיפול במצב של אי ספיקה בורידים היה על ידי ביצוע סטריפינג: הרדמה מקומית של האזור ותלישה של הוריד הראשי. פעולה זו היתה גורמת לפגיעה ברקמות אזוריות והענפים מסביב ומשאירה צלקת. בנוסף ההחלמה היתה איטית ובקרב חלק מהמטופלים הבעיה היתה חוזרת לאחר כמה שנים. בשנות ה-2000 נכנסו לשוק שלושה טיפולים חדשניים אשר שינו את שוק הטיפולים בורידים בולטים ברגליים ב180 מעלות; טיפול בלייזר, טיפול בגלי רדיו וטיפול בקיטור. שלושת השיטות עובדות על אותו עיקרון שבו מבוצעת הרדמה מקומית לאורך כל הוריד ולאחר מכן מוחדר קטטר תחת אולטרא סאונד ישירות לוריד לצורך ביצוע הטיפול המבוקש.

הטיפולים החדישים לורידים בולטים או דליות ברגליים: 

טיפול בעזרת לייזר, גלי רדיו או קיטור עובדים על טמפרטורה גבוהה. בטיפולי לייזר בעבר הטמפרטורה בוריד היתה מגיעה לכ-700 מעלות צלזיוס וגורמת ללא מעט פגיעות מסביב לוריד. הלייזר המהפכני בו משתמשים כיום מעלה את הטמפרטורה בוריד ל-240 מעלות צלזיוס ובכך מקטין את הפגיעה ברקמות הסובבות את הוריד.

פרופ' קרסו מראיין את פרופ' סמי ניטצקי על העלמת ורידים באמצעות לייזר

שיטה נוספת לטיפול בורידים בולטים ברגליים שגם היא פועלת על טמפרטורות גבוהות היא שיטת הקיטור; קצה המחט מספק התזה של מים מזוקקים ב120 מעלות צלזיוס ישירות לוריד אשר מאפשרת כניסה של אדי הקיטור גם לענפים מסביב. הוריד נשטף היטב ונסגר עם כמות מינימאלית של דם בתוכו וגם הענפים מסביב נסגרים.

פרופ' קרסו מראיין ד"ר אנטוניו ריינה על העלמת ורידים באמצעות קיטור

הטיפול הנוסף שנכנס לשימוש הוא הטיפול על ידי שימוש בגלי רדיו, כאשר החלק הפעיל של המחט המוחדרת נמצא בשבעת הסנטימטרים האחרונים שלה ולא בקצה כמו בטיפול בלייזר. הטיפול בגלי רדיו מעלה את הטמפרטורה בוריד ל-120 מעלות צלזיוס למשך עשרים שניות ושורף את הוריד.
לאחר מכן הרופא מושך את הקטטר אחורה שבעה סנטימטרים וממשיך את אותה רוטינה, עד שהוא מגיע לקצה הוריד.

פרופ' סמי ניטצקי על העלמת ורידים באמצעות קצף

שלושת השיטות החדשניות אפשרו להגיע לאחוזי הצלחה של בין 93-94%.
הטיפול מתבצע בהרדמה מקומית, כאשר תפקידה בין היתר הוא להרחיק את הרקמות הסובבות את הוריד ולייצר לחץ על הוריד על מנת שיהיה כמה שיותר מרוקן מדם בשביל לקבל את התוצאה הטובה ביותר.
על המטופל להיות בצום טרם ביצוע הטיפול ותיתכנה תופעות לוואי של הרדמה מקומית לאחר הטיפולים.

מהי השיטה החדשה לטיפול בורידים בולטים?

השיטה החדשנית ביותר שקיבלה אישור ביולי 2016 על ידי משרד הבריאות לטיפול בורידים ברגליים הינה טיפול על ידי הזרקת דבק רפואי. השיטה מתבצעת כמו השיטות הקודמות לה על ידי הכנסת קטטר עד קצה הוריד.
הקטטר מקושר לאקדח דבק אשר בלחיצה משחרר כמות דבק שנועדה להדביק את הוריד לגמרי (מדובר באותו דבק המשמש להדבקה של פציעות בפנים).
בתחילת הפעולה הרופא לוחץ על האקדח ומשחרר כמות דבק הגורמת לוריד להיסתם לחלוטין בתוך כמה שניות בלבד.
לאחר מכן הרופא מושך את הקטטר כשני סנטימטרים וממתין שלוש דקות.
בהמשך, הרופא לוחץ שוב ומשחרר כמות נוספת של דבק ומושך את הקטטר שלושה סנטימטרים נוספים, ממתין חצי דקה וכך הלאה עד שהוא מסיים להדביק את כל הוריד.

פרופ' קרסו מראיין את ד"ר אנטוניו ריינה על טיפול בורידים באמצעות דבק רפואי

מהן היתרונות של השיטה?

  • הסגירה של הוריד היא מיידית, הוריד ייסתם לחלוטין מספר שניות לאחר הכנסת הדבק לתוכו.
  • הטיפול נעשה בטמפרטורת הגוף ולא בטמפרטורה גבוהה ולכן אין צורך לבצע הרדמה מקומית ואין צורך להרחיק את הרקמות מסביב.
  • ניתן לחזור לפעילות רגילה לאחר מנוחה של מספר דקות בלבד בתום ביצוע הטיפול.
  • אין כאבים לא בזמן הטיפול ולא לאחריו, אין תופעות לוואי ואין צורך בגרב אלסטית לאחר הטיפול כפי שנהוג בטיפולים אחרים.

כמו בשלושת הטיפולים שקדמו לטיפול זה, גם שיעור ההצלחה של טיפול בורידים בולטים ברגליים על ידי דבק רפואי עומד על כ94% אך ללא צורך בהרדמה מקומית והתאוששות קלה ומהירה יותר.


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תגובות