בקע בדופן הבטן: כל מה שרציתם לדעת

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר סרוקה
השאירו פרטים או חייגו
072-2160055

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה כללית

    בקע הינו פגם בדופן הבטן, דרכו עלולים לבלוט איברי הבטן החוצה. על כן בכל מצב בו את/ה חשים נפיחות חדשה בדופן הבטן, מלווה בתחושת אי-נוחות או כאב יש לחשוד בבקע. לאבחנת הבקע ברוב המכריע של המקרים מספיקה בדיקה גופנית פשוטה בידי כירורג מיומן

    לעתים נדירות יש צורך להעזר בהדמייה אולטרסאונד (US) או טומוגרפיה ממוחשבת (CT) כאשר ממששים משהו שאינו ברור ורוצים לבדוק האם הוא בקע או בעיה אחרת. על כן מומלץ לפנות ראשית לבדיקת כירורג מיומן בתחום, ורק במידה והוא ממליץ יש לבצע בדיקות הדמייה.

    על כך מסביר ד"ר גדעון סרוקה בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    מה כדאי לברר לפני תיקון הבקע?

    האם יש בעיה חדשה הגורמת לעלית לחץ בתוך הבטן עצירות חדשה? בעיה בהטלת שתן? שיעול ממושך? במידה והתשובה חיובית יש לבצע בירור בכיוון הבעיות הנ"ל: קולונוסקופיה, בדיקת אורולוג, ובדיקת תפקודי נשימה הכל לפי השינוי שחל לאחרונה במצב המטופל.

    מדוע כדאי לתקן בקע בניתוח?

    הניתוח לתיקון הבקע מומלץ בעיקר כדי למנוע סיבוך חמור של כליאת איברים בבקע. כליאת איברים הוא מצב חירום רפואי המחייב פניה דחופה למיון, גם באמצע הלילה וניתוח דחוף לשחרור האיבר הכלוא ותיקון הבקע.

    לעתים אין אפשרות במצב כזה לתקן את הבקע באופן מיטבי, כיון שהנחת רשת בתנאים של זיהום מסוכנת ואינה רצויה.

    סיבה נוספת לתקן את הבקע הינה כדי להקל על כאב ואי נוחות, ולאפשר חזרה מהירה לפעילות גופנית מלאה.

    הגישות הניתוחיות : הגישה הפתוחה והלפרוסקופית לתיקון בקע בדופן הבטן 

    הגישה הלפרוסקופית מאפשרת הסתכלות לתוך הבטן, שחרור האיברים התפוסים בשק הבקע תוך בחינתם בקפדנות, והנחת רשת גדולה יחסית פנימית לפגם ולא חיצונית לו עובדה המקנה יתרון פיסקלי בתיקון הלפרוסקופי.

    בתיקון של בקע במפשעה קיימת גם גישה לפרוסקופית דרך דופן הבטן כלומר מחוץ לחלל הבטן, ובמטופלים עם הידבקויות בבטן כתוצאה מניתוחים קודמים יש לכך יתרון. הגישה הפתוחה אפשרית לעתים (בבקע מפשעתי) בהרדמה אזורית ולא כללית, ועל כן מתאימה יותר למטופלים עם מחלות רקע קשות, בהם ההרדמה הכללית מסוכנת.

    כמו כן מתאימה הגישה הפתוחה יותר לבקעים גדולים בהם צריך לבצע שחזור משמעותי של דופן הבטן.

    חדר ניתוח

    ד"ר גדעון סרוקה : "אחד היתרונות של הגישה הלפרוסקופית הוא החלמה מהירה יותר וברוב המקרים לאחר כ- 4 שבועות ניתן לחזור לפעילות רגילה כולל ספורט מכל הסוגים".

    השימוש במשתלים (רשתות) בתיקון בקעים  

    בשני העשורים האחרונים התפתחו משתלים או רשתות דבר המאפשר תיקון של הבקע, ללא יצירת מתח בחיבור בין הרקמות, מה שמגדיל את סיכויי הצלחה של הניתוח.

    הרשת מהווה בסיס לצמיחת רקמת חיבור עצמית ומאפשרת יצירת דופן בטן חדשה וחזקה.

    לכן הסיכויים לחזרה של הבקע בטווח ארוך יורדים באופן משמעותי.

    צריך לקחת בחשבון כי שימוש במשתלים כאלו בסביבה מזוהמת (בניתוחים דחופים) לא רצוי עקב חשש לזיהום הרשת, וזו אחת הסיבות לכך כי מומלץ לבצע את הניתוח לתיקון הבקע באופן מתוכנן ולא דחוף.

    החלמה מהניתוחים: מה צפוי ומתי חוזרים לתפקוד מלא

    משך ההחלמה מניתוח תיקון בקע תלוי בגודל הבקע, ובקשיים הטכניים במהלך תיקונו. צריך לקחת בחשבון מספר ימי אשפוז, ולאחר מכן בין שבוע לשבועיים של התאוששות בבית.

    ברוב המקרים לאחר כ-6 שבועות ניתן לחזור לפעילות מלאה ללא הגבלה.

    אחד היתרונות של הגישה הלפרוסקופית הוא החלמה מהירה יותר וברוב המקרים לאחר כ- 4 שבועות ניתן לחזור לפעילות רגילה כולל ספורט מכל הסוגים.


    ד"ר גדעון סרוקה
    כירורגיה כללית
    ד"ר גדעון סרוקה הינו מומחה לכירורגיה כללית, בעל מרפאה פרטית בחיפה.

    להתייעצות עם ד"ר סרוקה
    השאירו פרטים או חייגו
    072-2160055

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות