ניתוח קיצור קיבה: כל מה שרציתם לדעת

למידע והתייעצות

להתייעצות השאירו
פרטים או חייגו
077-996-9996

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > כירורגיה בריאטרית

    לפי מדד ההשמנה העולמי בשנת 2016 עולה כי ישראל ממוקמת במקום ה-38 בעולם ובמקום הראשון באירופה בקרב ילדים. בישראל מתקיימים מדי שנה למעלה מ-12,000 ניתוחים לקיצור קיבה. יצאנו לבדוק עם ד"ר אסנת רזיאל למה זה קורה, איך ניתן לטפל בשורש הבעיה ומהם הפתרונות שעומדים בפני מטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית

    צפו בד"ר אסנת רזיאל מסבירה על ניתוחים לקיצור קיבה

    במאמר זה נדון על:

    קשר בין השמנת יתר לסרטן | סיכונים של השמנת יתר בהריון | מי מתאים לניתוח קיצור קיבה | הכנה לניתוח | סוגי ניתוחים | זמן החלמה | דיאטה מיוחדת | למי לא מומלץ לעבור את הניתוח | טיפול בהשמנת יתר | סיכוני הניתוח | מעקב לאחר הניתוח

    בסקר הבריאות הלאומי, שנערך בשנים 2007-8, נמצא כי למעלה מ-30 אחוזים מכלל המבוגרים בישראל סובלים מעודף משקל, ו-15 אחוזים מכלל המבוגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר. שיעור הגברים הסובלים מעודף משקל גבוה משיעור הנשים (39.8% לעומת 29.0%). שיעור הגברים הסובלים מהשמנת יתר דומה לזה של הנשים (15.1% ו- 14.9%) .

    מהן הסכנות הבריאותיות של השמנת יתר?

    ישנם נזקים רבים הנגרמים לבריאותנו עקב השמנת יתר קיצונית. בשנים האחרונות אף ישנה מגמה הולכת וגדלה של מקרי מוות כתוצאה ממחלות נלוות להשמנת יתר קיצונית, יותר מאשר נזקי העישון. הסכנות העיקריות הינן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, תשניק נשימה בשינה, תפקוד לקוי של הכליות ומחלות פרקים.

    מד משקל

    ד"ר אסנת רזיאל : "מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי הוא מי שחישוב מסת הגוף שלו, ה BMI, גבוה בהרבה מהנורמה המומלצת שעומדת על 18.5-25. BMI הוא מדד השמנה המחושב על ידי חילוק משקלו של הנבדק בקילוגרמים בגובהו במטר בריבוע. כך לדוגמה ה – BMI של אדם בגובה 1.70 מטר, השוקל 120 ק"ג, הוא 41.5 כלומר מצב של השמנת יתר , כל מי שהוא BMI של למעלה מ-40 מועמד לניתוח בריאטרי".

    האם יש קשר בין השמנת יתר לבין סרטן?

    בהחלט כן. למעשה רק לאחרונה פורסם מחקר במגזין הרפואה היוקרתי New England Journal of Medicine , המראה כי השמנת יתר יכולה לגרום ל-13 סוגי סרטן שונים וביניהם: סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן כליות, סרטן הרחם, סרטן לבלב, סרטן בלוטת התריס, גידולי מוח, סרטן הדם ועוד.

    ומה לגבי סיכונים של השמנת יתר בקרב נשים בהריון?

    הריונות של נשים הסובלות מהשמנת יתר קיצונית יכולים להוביל למקרים הבאים: סוכרת הריון, לחץ דם גבוה, סיבוכים בלידה וסיכויים גבוהים לניתוח קיסרי.

    מיהו מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי-קיצור קיבה?

    מועמד פוטנציאלי לניתוח בריאטרי הוא מי שחישוב מסת הגוף שלו, ה BMI, גבוה בהרבה מהנורמה המומלצת. BMI הוא מדד השמנה המחושב על ידי חילוק משקלו של הנבדק בקילוגרמים בגובהו במטר בריבוע. כך לדוגמה ה – BMI של אדם בגובה 1.70 מטר, השוקל 120 ק"ג, הוא 41.5.

    אדם שה – BMI שלו גבוה מ- 40, הוא מועמד מתאים לניתוח בריאטרי. גם אנשים עם ערכיBMI  הנע בין 35-40 יכולים לעבור ניתוח אם הם סובלים מאחת התחלואות הקשות הנלוות להשמנת יתר כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם או תשניק נשימה בשינה. הניתוח הבריאטרי הוכח כיעיל מאד בהפחתת משקל וכן בהטבה או ריפוי של מחלות נילוות ובכללן סוכרת.
    השמנת יתר חולנית ניתוח קיצור קיבה

    כיצד מתכונן המטופל לקראת ניתוח קיצור קיבה?

    לקראת ניתוח קיצור קיבה-בריאטרי על המטופל לעבור סדרת בדיקות בקופת החולים. הבדיקות בקופת החולים הכוללות :

    1. צילום חזה
    2. בדיקת אקג
    3. צילום ושט קיבה או גסטרוסקופיה
    4. אולטרה סאונד בטן עליונה
    5. בדיקות דם מקיפות
    6. בדיקת רופא והערכת דיאטנית
    7. אנשים הסובלים ממחלות נלוות להשמנה נדרשים לייעוץ רופא מומחה בתחום לפני הניתוח

    לאחר בדיקות אלו יעבור המטופל ועדה בריאטרית בבית החולים בו הוא עומד להינתח. אם אושר לניתוח, יופנה המטופל למומחה לכירורגיה בריאטרית לבדיקה ובחירת סוג הניתוח המתאים לו.

    אילו סוגי ניתוחים קיימים?

    כיום, הניתוחים להרזיה מבוצעים באופן זעיר פולשני דרך חורים קטנים מבלי לפתוח את הבטן. מספר ניתוחים מודרניים להרזיה פותחו בשנים האחרונות ובכולם מקטינים את נפח הקיבה. בחלקם גם עוקפים חלק מהמעי. הניתוחים הנפוצים הינם:

    שרוול קיבה Sleeve Gastrectomy : ניתוח בו יוצרים קיבה ארוכה וצרה בצורת שרוול בגודל של כ 50 סמ"ק, בצורה הזו אנו מגבילים את כמות האוכל ב-80 אחוזים מנפח ארוחה רגילה. ניתוח זה אף מפחית את רמת הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה וכך אנו משיגים תחושת שובע.

    השמנת יתר

    ד"ר אסנת רזיאל : "שבועיים לפני הניתוח מומלצת דיאטה דלה בפחמימות, כדי להקטין את גודל הכבד. התפריט מותאם למטופל באופן אישי במפגש עם הדיאטנית לפני הניתוח. יום לפני הניתוח מומלץ לעבור לכלכלה נוזלית בלבד הכוללת שתייה מרובה, מרק צח, תה, קרטיבים, ג'לי. שמונה שעות לפני הניתוח יש להיות בצום מוחלט".

    מיני מעקף קיבה Mini Gastric Bypass  זהו ניתוח בו אנו יוצרים כיס קיבה ארוך וצר בדומה לחצי שרוול ואותו אנו מחברים למעי הדק. בצורה זו ניתן להשיג גם תחושת שובע והקטנת נפח הארוחות וגם תת ספיגה של חלק מהמזון.

    ניתוחים נוספים לקיצור קיבה הם: טבעת, מעקף קיבה ומעקף תריסריון.

    התאמת הניתוח למטופל חשובה ומורכבת ויש לעשותה בכובד ראש. לפני הניתוח יש לדון עם הרופא המנתח על סוגי הניתוחים השונים, היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ומידת ההתאמה האישית לניתוח. ההחלטה על סוג הניתוח המיטבי נעשית בשיתוף פעולה עם המטופל לאחר שלמד את היתרונות והחסרונות של כל ניתוח.

    מה משך ההחלמה מהניתוח?

    המטופל מאושפז ליומיים עד שלושה ולאחר מכן משוחרר לחופשת מחלה בת שבועיים, שלאחריה יוכל  לחזור לשגרה בצורה הדרגתית. תקופת ההתאוששות מן הניתוח משתנה מחולה לחולה, ותלויה רבות במצבו הפיזיולוגי טרם הניתוח.

    האם לפני ואחרי הניתוח נדרש לאכול תפריט מזון מיוחד?

    שבועיים לפני הניתוח מומלצת דיאטה דלה בפחמימות, כדי להקטין את גודל הכבד. התפריט מותאם למטופל באופן אישי במפגש עם הדיאטנית לפני הניתוח.

    יום לפני הניתוח מומלץ לעבור לכלכלה נוזלית בלבד הכוללת שתיה מרובה, מרק צח, תה, קרטיבים, ג'לי. שמונה שעות לפני הניתוח יש להיות בצום מוחלט.

    יום לאחר הניתוח מתחילים עם שתיה וכעבור כשלושה ימים עוברים לתזונה נוזלית הכוללת מעדנים ויוגורט. כ 10 ימים לאחר הניתוח ניתן לאכול גבינות, פירה וקרקרים עם ממרחים. החזרה לתזונה רכה כעבור 3-4 שבועות, וכלכלה רגילה כעבור חודש – חודשיים. ההתקדמות בתזונה היא אישית ומונחית על ידי הדיאטנית. חשוב להפריד בין אוכל לשתיה ולאכול מנות קטנטנות כל 3 שעות. ישנה חשיבות רבה מאוד לשתייה מרובה- כ 10-14 כוסות נוזלים ליום.

    מהי הגישה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר?

    הניתוח לקיצור קיבה מאפשר תחושה חדשה של שובע ולפיכך אוכלים פחות. יחד עם זאת יש ללמוד כיצד להתרגל לאורח חיים חדש ומאוזן כדי לשמור על המשקל החדש לאורך זמן. צוות רב תחומי הכולל את הרופא המנתח, דיאטנית ותמיכה פסיכוסוציאלית מלווה את המטופלים לפני ולאחר הניתוח. דיאטנית, פסיכולוגית, קבוצות תמיכה, מאמני כושר- כולם מסייעים מאד בלימוד דרך חיים חדשה ומביאים להצלחה בשינוי אורח החיים ומיצוי המירב מהניתוח.

    האם ישנם מטופלים אשר להם לא יומלץ לעבור ניתוח לקיצור קיבה?

    דווקא מטופלים הסובלים ממחלות נלוות להשמנה נהנים מהניתוח במישורים רבים: גם יורדים במשקל וגם משפרים את התחלואה הנלוות להשמנה. יחד עם זאת יש להעריך את תפקוד הלב, הריאות, הכליות, ולאזן רמות שומנים, סוכר, הורמונים לפני הניתוח כדי להפחית את רמת הסיכון. הסיבוכים הנובעים מניתוח בריאטרי לא מהווים סיבה שלא לעבור אותו. זאת בעיקר עבור מי שאיכות חייו נפגעת באופן משמעותי כתוצאה מהשמנת היתר הקיצונית ומהמחלות הנלוות לה, שכן ניתוחים להרזיה הינם הדרך האפקטיבית ביותר להשגת ירידה במשקל לאורך זמן ולשיפור וריפוי תחלואות נלוות להשמנה. חשוב מאד להעריך גם את החוסן הנפשי לקראת ניתוח, ללמוד דרכים להפגת מתחים, לשפר כושר גופני ולטפל בהפרעות אכילה לפני הניתוח.

    קיצור קיבה

    אילו סיכונים יש בניתוח קיצור קיבה ?

    הסיכונים של הניתוחים כוללים: דימום, דליפה מהקיבה או מהמעי, היצרות, כיב, בקע בדופן הבטן, הווצרות קרישי דם, יצירת אבנים בכיס המרה, חסרים תזונתיים ולעיתים גם תופעות נפשיות כגון דיכאון וקושי להסתגל למצב החדש.

    לאור הסיכונים, חשוב לבצע את כל הבדיקות הדרושות לקראת הניתוח ולוודא עוד לפני כי התועלת עולה על הסיכון ולהעריך היטב את בריאותו של המטופל ואת חוסנו הנפשי.

    מה החשיבות במעקב אחר המטופל לאחר ניתוח קיצור קיבה ?

    בראש ובראשונה חשובה בריאות המטופל ושמירה על תוצאות הניתוח. יחד עם זאת, אמנם ניתוח הוא פתרון, אך על מנת שיהיה מושלם דרושה נכונות מצד המטופל לשנות את הרגלי התזונה שלו.

    במעקב הדיאטני ניתנות הנחיות תזונתיות והמלצות לתוספי מזון וויטמינים. התמיכה הפסיכוסוציאלית מסייעת בשינוי הרגלי האכילה וקבוצות התמיכה מסייעות בתקופה של השינוי המשמעותי בהרגלי החיים של המטופל.


    מערכת מדיקו
    מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

    להתייעצות השאירו
    פרטים או חייגו
    077-996-9996

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר