לפרוסקופיה בניתוחים גינקולוגיים: השיטה החדשנית במינימום סיכונים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר משיח
השאירו פרטים או חייגו
077-9969995

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > גינקולוגיה

    לפרוסקופיה גינקולוגית היא פרקטיקה המיושמת כיום בניתוחים גינקולוגיים רבים ומציעה שורה של יתרונות מהותיים על פני טכניקות כירורגיות אלטרנטיביות. יחד עם זאת, פרקטיקה זו דורשת מיומנות וניסיון רב מצד הרופא המטפל.

    כיום, ניתן לבצע את כל סוגי הניתוחים הגינקולוגיים באמצעות לפרוסקופיה, אך ההחלטה לגבי סוג הניתוח שיבוצע, נקבעת על בסיס שורה של פרמטרים שנבחנים מראש.

    על כך מסביר ד"ר רועי משיח בתכנית המילון הרפואי בווידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    מהי לפרוסקופיה? האם ניתן לבצע באמצעותה את כל סוגי הניתוחים הגינקולוגיים? מהם היתרונות והחסרונות של השיטה? כיצד היא משפיעה על תהליך ההחלמה? על שאלות אלו ועוד, עונה ד"ר רועי משיח בכתבה הבאה

    מהי לפרוסקופיה?

    לפרוסקופיה היא שיטת ניתוח, המאפשרת הכנסת מצלמה וכלי ניתוח אל תוך חלל הבטן, מבלי לפתוח את הבטן.

    בשיטת ניתוח זו, הנקראת גם זעיר פולשנית,  מבצע הרופא חורים קטנים במעטפת הבטן, ודרכם מחדיר צינורות דקים המספקים תאורה, יכולות צילום וכל כלי הניתוח הנדרשים לצורך ביצוע הטיפול הכירורגי הנדרש.

    בשיטת לפרוסקופיה גנטית מדובר למעשה בדיוק באותו ניתוח כמו ניתוח פתיחת בטן מלאה. השיטה מיושמת בכל מקרה בו הניתוח זהה או אפילו טוב יותר מאשר בניתוח כירורגי מסורתי.

    במקרים בהם, לא ניתן לבצע את הניתוח בצורה מיטבית באמצעות לפרוסקופיה, מבוצע הניתוח בשיטה המסורתית, אם כי כיום כמעט ולא קיימים מקרים כאלה.

    אילו ניתוחים גינקולוגיים ניתן לבצע באמצעות לפרוסקופיה?

    החל מתחילת שנות ה-90, אז החל היישום של שיטת לפרוסקופיה גינקולוגית, נצבר ניסיון רב במגוון רחב מאוד של ניתוחים גינקולוגיים.

    כיום ניתן לבצע למעשה את כל סוגי הניתוחים הגינקולוגיים באמצעות שיטת הלפרוסקופיה, החל מכריתת ציסטות וטיפול בבעיות של השחלה וכלה בניתוחים מורכבים כדוגמת כריתות רחם, סרטן וטיפול באנדומיטריוזיס.

    כיצד מתקבלת ההחלטה לגבי סוג הניתוח שיבוצע?

    בכל מקרה ומקרה, מתבצע תהליך של בחינת נסיבות המקרה על מנת לקבל החלטה לגבי שיטת הניתוח שתיושם, במיוחד כאשר מדובר בניתוחים מורכבים. בחינה זו כוללת 4 פרמטרים מרכזיים:

    • מצבה הרפואי של האישה
    • היכולת להשיג את התוצאות הרצויות בכל שיטת ניתוח
    • היכולות המקצועיות והטכנולוגיות הזמינות
    • העדפת האישה המנותחת

    מהו היתרון המרכזי של לפרוסקופיה גינקולוגית?

    אחד היתרונות החשובים והבולטים ביותר של שיטת לפרוסקופיה גינקולוגית, הוא היכולת לבצע את אותו הניתוח מבלי לפגוע ברקמות הסובבות. כאמור, שיטה זו מבוססת על כניסה לחלל הבטן דרך חורים זעירים, במקום לפתוח את חלל הבטן כולו.

    בשיטה זו, לא מכניסים הרופאים ידיים או מפיות אל חלל הבטן, ובכך ממזערים את הסכנה של היווצרות זיהומים וסיבוכים.

    כמו כן, לפרוסקופיה גינקולוגית מאפשרת להגיע למקומות אליהם לא ניתן להכניס אצבעות כמו ליד המעי ומאחורי הרחם. מכשור הלפרוסקופיה הוא קטן מאוד וניתן להוביל אותו לכל נקודה בחלל הבטן עם מינימום פגיעה ברקמות סובבות.

    כיצד מסייעת טכניקת הלפרוסקופיה בהיבט של תהליך ההחלמה?

    שיטת הלפרוסקופיה מסייעת מאוד גם בתהליך ההחלמה. אם בעבר היה נדרש אשפוז של 4 ימים, כיום יכולה האישה לחזור אל ביתה 12-24 שעות לאחר הניתוח כשהיא מרגישה מצוין.

    ד"ר רועי משיח: "היעדר תפרים גדולים לאורך כל חלל הבטן או צורך בטיפול מורכב בזיהומים, מפחית משמעותית את רמת הכאב, ההשפעה האסתטית ומשך זמן ההחלמה".

    האם ישנם גם חסרונות לשיטת לפרוסקופיה גינקולוגית?

    החיסרון היחיד של שיטת הלפרוסקופיה הוא רמת המיומנות הנדרשת מצד הרופא, והניסיון שעליו לרכוש על מנת להתמודד עם אתגרי השיטה. מדובר בניתוח מורכב, הדורש ידע ומיומנות רבה הן מצד המנתח והן מצד הצוות כולו, ולא כל רופא מנתח כשיר לכך.

    כיצד רוכש המנתח את יכולות הניתוח באמצעות לפרוסקופיה?

    רכישת היכולות לביצוע ניתוחי לפרוסקופיה גינקולוגית מתבצעת באמצעות רכישת ניסיון לאורך שנים.

    מנתחים רבים למדו את המקצוע הספציפי מעבר לים במשך שנה עד שלוש שנים, וכיום יכולים מנתחים רבים אחרים להגיע אל אותם מומחים למשך מספר חודשים כדי ללמוד ולהתנסות בטכניקה בגוף ראשון.


    ד"ר רועי משיח
    יילוד וגינקולוגיה
    ד"ר רועי משיח הינו מומחה ליילוד וגיניקולוגיה, לאחר שסיים בהצטיינות את לימודיו בבית הספר התיכון "בליך" ברמת גן במגמה מתמטית, למד רפואה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב. עם סיום לימודיו התגייס לצה"ל ושירת בתפקיד...

    להתייעצות עם ד"ר משיח
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9969995

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות