אבחון וטיפול בגידול בלוטת התריס

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר קלמוביץ
השאירו פרטים או חייגו
077-2309323

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אף אוזן גרון - ראש וצוואר

    סרטן בלוטת התריס הוא הימצאות של גידול ממאיר בבלוטת התריס. קיימים ארבעה סוגי גידולים ממאירים היכולים להופיע בבלוטת התריס, הנפוץ ביותר הינו הסרטן הפפילרי אשר שכיח בקרב נשים בגילאי 30-40, מהם הגידולים? איך מאבחנים ומסירים אותם? מדריך

    צפו בד"ר קלמוביץ' מסבירה על גידולי בלוטת התריס בתכנית המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    במאמר זה נדון על:

    סימנים מוקדמים | אבחון | סוגי סרטן | סרטן בלוטת התריס מדולרי | סרטן בלוטת התריס האנפלסטי

    מהם הסוגים השונים של גידולים בבלוטת התריס?

    הסוגים השונים של גידולים ממאירים בבלוטת התריס הם:

    • סרטן בלוטת התריס פפילרי
    • סרטן בלוטת התריס פוליקלורי
    • סרטן בלוטת התריס מדולרי
    • סרטן בלוטת התריס אנפלסטי

    סרטן פפילרי ופוליקלורי הם סוגי הסרטן השכיחים יותר מבין ארבעת הסוגים והם מתפתחים בצורה איטית ומגיבים יחסית טוב לטיפול כאשר מדובר במטופלים מתחת לגיל ארבעים וחמש.

    מהם הסימנים המעידים על סרטן בבלוטת התריס?

    הסימנים המעידים על סרטן בבלוטת התריס הנם:

    אבחון בלוטת התריס
    אחד מהסימנים הינם הופעת כאבים באיזור בדרגות שונות

    אבחון סרטן בבלוטת התריס:

    אבחון של סרטן בלוטת התריס מתבצע באמצעות של שאיבת תאים מהבלוטה עצמה תחת אולטרא סאונד או הסרה מלאה של בלוטת התריס ושליחת דגימה לביצוע בדיקה במעבדה.

    כאשר מתגלה גוש בצוואר נעשית בדיקת אולטרא סאונד לאשר שאכן מדובר בגידול. לאחר מכן תילקח בדיקת הורמון ה-TSH שהוא הורמון המגרה את הפעילות של הבלוטה ותעשה בדיקת נוגדנים.

    על מנת לוודא שאכן מדובר בסרטן בלוטת התריס ולא במחלה אחרת שפוגעת בתפקוד הבלוטה יש לקחת דגימה של התאים מהבלוטה או לבצע כריתה מלאה שלה על מנת לבצע בדיקה פתולוגית של התאים.

    סרטן בלוטת התריס

    סוגי הסרטן בבלוטת התריס והטיפול בהם:

    סרטן בלוטת התריס פפילרי

    סוג זה של סרטן בבלוטת התריס הינו הסוג השכיח ביותר, כ-80 אחוז מכלל הגידולים והוא נפוץ יותר בקרב נשים בגילאי שלושים עד ארבעים.

    • במידה והגידול מופיע באזור אחד בבלוטת התריס, ניתן לכרות את אותו אזור אך ברוב המקרים מומלץ לבצע כריתה מלאה של הבלוטה.
    • כאשר מדובר בשלב מתקדם של סרטן הבלוטה, יש לכרות את הבלוטה כולה ואת בלוטות הלימפה הסמוכות לה. לאחר כריתה מלאה של הבלוטה על החולה ליטול תירוקסין שמהווה תחליף להורמון הטבעי שהופרש מהבלוטה טרם כריתתה. הורמון זה גורם להפחתה של הפרשת הורמון הTSH .

    לאחר ביצוע הניתוח יעבור המטופל טיפול הנקרא אבלציה והוא טיפול ביוד רדיואקטיבי וזאת על מנת לוודא שלא נותרו תאים סרטניים באזור. במהלך הטיפול תופסק נטילת הורמון התירקסין ויוזרק הורמון ה TSH על מנת לבדוק את היכולת של אותם תאים לספוג את היוד, כאשר אותה יכולת מושפעת מכמות הורמון הTSH בגוף ולכן יש לחשוף את הגוף אליו.

    לאחר סיום הטיפול יש לבצע מעקב שגרתי וסריקות באופן קבוע שמטרתן לבדוק אם אכן כל התאים הסרטניים נהרסו או שנשארו גרורות או תאים פעילים של בלוטת התריס שעלולים לגרום להופעת הסרטן בשנית.

    סרטן בלוטת התריס פוליקלורי

    סוג שזה של סרטן בבלוטת התריס שכיח אצל נשים מעל גיל חמישים.

    כמו בטיפול בסרטן בלוטת התריס פפילרי, גם כאן ניתן לבצע כריתה של האזור בבלוטה בו הופיע הגידול אך מומלץ לבצע כריתה מלאה של הבלוטה. לאחר מכן יש צורך בבדיקת אבלציה לוודא אם אכן כל התאים הסרטניים נהרסו או שישנן שאריות אשר יכולות לגרום להתפתחות מחדש של הסרטן בבלוטת התריס. גם בסוג זה של סרטן בלוטת התריס יש לבצע סריקות ומעקב באופן קבוע על מנת לוודא שהמחלה לא חוזרת. ההמלצה היא לא לעשות זאת על ידי שימוש ביוד רדיואקטיבי אלא על ידי שימוש בחומר הנקרא טירוגלובולין עם ביצוע אולטרא סאונד של הצוואר שנמצא יעיל יותר מסריקת כל הגוף בעזרת היוד.

    בלוטת תריס בריאה וממאירה

    מהו סרטן בלוטת התריס מדולרי?

    סוג זה של סרטן הבלוטה הינו קשה יותר שכן ההתפשטות של הגרורות מעבר לפגיעה בבלוטת התריס הינה מהירה.

    תסמין ייחודי לסוג סרטן זה הוא הופעה של שלשול שקורה בעקבות גרורות בכבד.

    סרטן בלוטת התריס מדולרי מתפשט די מהר ופוגע בבלוטות הלימפה בכבד, ריאות, חזה ואף בעצמות.

    לאחר ביצוע ניתוח לכריתת בלוטת התריס על המטופל לעבור טיפולים בהקרנה, שכן לא ניתן לבצע סריקה וטיפול בסוג סרטן זה על ידי שימוש ביוד רדיואקטיבי.

    מהו סרטן בלוטת התריס האנפלסטי?

    סוג של זה סרטן בלוטת התריס הינו הסוג הגרוע ביותר עם כמעט 100% תמותה. מדובר בסרטן שמתפשט במהרה לאיברים צמודים לבלוטת התריס והינו עמיד לטיפולים השונים המשפיעים על סוגי הסרטן האחרים

    ברוב המקרים, עקב התפשטותו של הגידול לא ניתן לבצע ניתוח לכריתה של הבלוטה או של הגידול והטיפול שניתן הוא בהקרנות או הקרנות משולבות עם טיפולי כימותרפיה.

    מכיוון שלא ניתן לרפא את סוג הסרטן הזה הטיפולים מטרתם להקל על החולה, אך ברגע שאובחן סוג הסרטן זמן ההישרדות לרוב לא עולה על חצי שנה.

    ככל שהגידול גדול יותר עם גרורות נרחבות וחסימה של איברים צמודים כמו קנה הנשימה (הגורם העיקרי לתמותה מסרטן זה) הסיכויים לשרוד נמוכים יותר.

    באחוז נמוך יחסית של החולים אשר הגידול שאובחן אצלם הוא יחסית קטן, טרם התפשט וניתן לכרות אותו במלואו, במידה ויעברו טיפולים בהקרנות וטיפולים ביוד רדיואקטיבי סיכויי ההישרדות שלהם יגדלו בהתאם והם יוכלו לחיות לתקופה של כשנתיים נוספות.

    לסיכום, הסרטן השכיח ביותר בגידולי בלוטת התריס המהווה כ-80 אחוזים מהגידולים ניתן לטיפול ולריפוי, ישנה חשיבות בגילוי המוקדם ובמעקב רפואי מתאים.


    ד״ר לימור מועלם קלמוביץ'
    מחלות א.א.ג. וכירורגיית ראש-צוואר
    ד"ר לימור מועלם קלמוביץ מומחית ברפואת אף אוזן גרון ניתוחי ראש וצוואר, בעלת מרפאות בתל אביב ובכפר סבא. ד"ר קלמוביץ בעלת נסיון קליני עשיר במגוון ניתוחי ראש וצוואר: ניתוחי בלוטת התריס (המגן), בלוטת יותרת התריס...

    להתייעצות עם ד"ר קלמוביץ
    השאירו פרטים או חייגו
    077-2309323

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות