החלפת מפרק ירך בגישה קדמית בשילוב שולחן מיוחד : המדריך המלא

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר דבי
השאירו פרטים או חייגו
077-729-9292

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית הינה טכניקה מתקדמת המאפשרת החלמה קלה יותר לחולה תוך שימוש בציוד מתקדם. בגישה קדמית מדובר על אחד מחמשת הניתוחים המוצלחים ביותר שהאנושות פיתחה, המטרה היא להשיג הורדת כאב.

    צפו בד"ר רונן דבי מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    מהו מפרק הירך ומתי מגיעים לניתוח החלפת מפרק?

    מפרק הירך הוא אחד המפרקים הגדולים בגוף. מפרק הירך הוא מפרק כדורי המכוסה בסחוס ומחבר את הגפיים התחתונות לאגן. סביב המפרק יש קופסית, רצועות ושרירים אשר מסייעים לפעילותו של המפרק ושומרים על יציבותו.

    המפרק חשוב ביותר להליכה ויציבה. זהו אחד המפרקים הנושאים את רב עומס ההליכה. פגיעה סחוסית במפרק שבין עצם הירך לאגן, גורמת לחיכוך בין העצמות, לשחיקה ולא רק לכאב אלא גם לפגיעה תפקודית משמעותית ולירידה באיכות החיים.

    פגיעה כזו מלווה בקושי בפעולות בסיסיות כמו הליכה, גריבת גרביים, עליה וירידה במדרגות, כאב בקימה מכיסא, בתחילת הליכה (מעברים).

    הסיבות עיקריות לשחיקת פרק הירך:

    שחיקה ראשונית- הסיבה לכך איננה ברורה לחלוטין, יתכן וכרוכה במבנה מורפולוגי של האגן וזו כנראה הסיבה לכך שיש שכיחות גבוהה לשחיקה בקרב אותה משפחה.

    שחיקה משנית- שכוללת מצב אחרי שבר, זיהום, עוות מולד של האגן, נמק של ראש הירך, מחלה אוטואימונית, אוסטיאוארטריטיס ומחלות אחרות.

    אנו לא ממהרים לבצע ניתוח להחלפת מפרק ירך ובתחילה מטפלים בטיפולים שמרניים כמו טיפול תרופתי, פיזיוטרפיה, אפוסטרפיה ותוספי מזון.

    במידה והטיפול השמרני מתקשה להפחית משמעותית את הכאב או לשפר את איכות החיים, ובמקביל רואים בצילום הרנטגן עדות לשינויים ניווניים והיצרות של המרווח הפרקי, יש מקום לשוחח עם המטופל ובמידה ויהיה מעוניין לבצע ניתוח לשיפור איכות החיים והפחתת הכאב, יש מקום להתחיל בתהליך של החלפת מפרק.

    ניתוח החלפת מפרק הירך

    ניתוח החלפת מפרק הירך הינו אחד מהניתוחים האורתופדים הנפוצים והמוצלחים ביותר הקיימים כיום.

    החלפת מפרק הירך הוא הליך ניתוחי בו פותחים את מעטפת המפרק ומחליפים את ראש הירך הטבעי בראש ירך מלאכותי.

    ההחלפה מתבצעת משני צידי המפרק, קרי: באזור עצם הירך מושתל מרכיב מתכתי, לרב כזה המאפשר צמיחה טבעית של עצם לתוכו ועליו, לרב, ראש קרמי, לשם הפחתת שחיקה עתידית ובצד האגני מתאימים מרכיב מתכתי נוסף שמתחבר לעצם האגן ובא במגע עם הראש הקרמי שהושתל בעצם הירך.

    יותר מ-90% מהמנותחים להחלפת מפרק ירך, מדווחים על הקלה משמעותית בכאבים, שיפור בתנועתיות ושיפור משמעותי באיכות החיים.

    יום לאחר הניתוח המטופל יורד לדריכה מלאה והליכה מודרכת עם הפיזיותרפיסט ולרוב יומיים לאחר הניתוח ולימוד מיומנויות כמו עליה וירידה במדרגות ועצמאות תפקודית ואח"כ משתחרר לביתו.

    ניתן לראות בתמונה כיצד נראה מפרק ירך תקין וכיצד נראה מפרק ירך שחוק עם סחוס פגוע.

    גישת הניתוח: החלפת מפרק ירך בגישה קדמית (DAA-Direct anterior approach)

    קיימות מספר שיטות להחלפת מפרק הירך: גישה אחורית, גישה צידית וגישה קדמית.

    בעשור האחרון שיטת הניתוח התפתחה וכיום משתמשים בחתך ניתוחי ובגישה המשמרת את הרקמה הרכה סביב המפרק הגישה הקדמית פותחה ברוח זו.

    הניתוח מבוצע בחתך קטן, זעיר פולשני (MIS=Minimal Invasive Surgery).

    בשיטה זו הכניסה למפרק מתבצעת דרך החלק הקדמי של הירך (בניגוד לגישות אחוריות או צדדיות) ויתרונה בכך שהשרירים אינם ניזוקים בניתוח, השיקום והתאוששות מהירים הגוף חווה פחות טראומה.

    המנותחים יכולים לשאת בד"כ דריכה מלאה לאחר הניתוח, ללא מגבלות או הנחיות מגבילות, כך המטופלים יכולים לחזור במהרה לנהל את שגרת החיים.

    בחירת הגישה תלויה במאפיינים של מבנה גוף ומבנה אנטומי, שרירים, מבנה השלד, גודל האגן וגורמי בריאות נוספים.

    ההבדל בגישות משפיע בעיקר על קצב ההתאוששות.

    מהי גישה קדמית על השולחן?

    גישה הקדמית, תוך כדי שימוש במיטת הניתוחים ייחודית לגישה, מיטה שפותחה ע"י ד"ר ג'ואל מאטה ובה ניתן  למקם את המטופל  ולגשת אל המפרק בצורה הנוחה ביותר, מבלי לחתוך שרירים.

    שולחן הניתוח הוא שיכלול של שולחן השברים המסורתי, בו החולה "צף בחלל", לשולחן "זרועות" המאפשרות שקיפות לצילומי הרנטגן של האזור המנותח מכל זווית אפשרית.

    מערכת צירים מאפשרת ניוד הרגל המנותחת בקלות בזמן הניתוח וכך דיוק בביצוע ההליך הניתוחי. השיקוף החי בזמן הניתוח מאפשר התאמה מאוד מדויקת בין הירך המנותחת לירך השנייה, והשגה של שוויון באורך רגליים בסיום הניתוח.

    גישה פורצת דרך זו, מבוצעת ע"י ד"ר רונן דבי שניתח עם ד"ר ג'ואל מאטה, הוכשר בניתוח זה ומנתח ומכשיר מנתחים נוספים במיומנות רבה.

    החלפת ירך כאבי ברכיים
    החלפת ירך בגישה קדמית עם שולחן : החלמה מהירה יותר

    הגישה הקדמית ייחודית, הן בשימור השריר והן בזמן הניתוח וגודל החתך ולכן:

    • משך ההחלמה קצר יותר.
    • הפחתה מידית ברמת הכאב.
    • שיקום מהיר של יכולת ההליכה, פחות צליעה
    • שליטה טובה יותר באורך הרגלים. אין צורך להגדיל את אורך הרגל על מנת לייצב את מפרק הירך, וזאת בניגוד להחלפת מפרק ירך בגישה המסורתית.
    • אשפוז קצר יותר
    • פחות סיבוכים של פריקה.
    • המפרק יציב יותר ולכן אין את המגבלות של  כרית פישוק , גובה כיסא, הגבהת אסלה והגבלות מבחינת ישיבה שכיבה או נסיעה מיד לאחר הניתוח.


    פרופ' רונן דבי
    כירורגיה אורתופדית
    פרופ' רונן דבי הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי הברך והירך, מוביל בתחומו. פרופ' דבי החל לנהל את המחלקה לאורתופדיה בבי"ח ברזילי ומאז מחלקה זו הפכה למערך מוביל בארץ. פרופ' דבי הינו מומחה מוביל בהחלפת...

    להתייעצות עם ד"ר דבי
    השאירו פרטים או חייגו
    077-729-9292

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות