אי יציבות של הכתף: מדוע ואיך מטפלים?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר מוזס
השאירו פרטים או חייגו
077-9977122

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אורתופדיה

    פריקה או תת פריקה של הכתף נגרמת כאשר הרצועות התומכות בכתף נהיות רפויות או נקרעות. פריקה זו מובילה לאי יציבות של הכתף והמתבטאת בכאבים ובחוסר שליטה על תנועות הכתף. הגורמים והטיפולים לאי יציבות של הכתף 

    על כך מסביר ד"ר גבריאל מוזס בתכנית המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופ' קרסו

    במפרק הכתף נפגשות שלוש עצמות- עצם הזרוע, עצם הבריח ועצם השכם. המפרק מיוצב על ידי מעטפת ועל ידי מספר רצועות התומכות בו ומחזיקות אותו במקום.

    פגיעה באותן רצועות תגרום לאי יציבות של הכתף ותוביל למצב של פריקת המפרק באופן מלא, מצב המחייב טיפול רפואי והחזרת המפרק למקומו, ותת פריקה- כאשר אותו מפרק נפרד חלקית וניתן להחזיר למקום בצורה עצמאית ללא צורך בהגעה לבית החולים.

    מהם הגורמים לאי יציבות של הכתף?

    • פעילות גופנית בה נעשה שימוש חוזר בהרמת הידיים מעל הראש ופעילות גופנית המבוססת על מגע רב. יכולות לגרום למצב של פריקה או אי יציבות של הכתף.
    • פריקה ראשונית שיוצרת קרע ברצועות התומכות במפרק

    הגורם העיקרי הוא הגיל- במידה והפריקה הראשונית של הכתף קרתה בגיל צעיר כך עולה הסיכון לפריקות חוזרות ונשנות של המפרק ומצב כרוני של אי יציבות הכתף.

    על מנת להימנע ממצב של פריקה או תת פריקה של הכף יש לחזק את שרירי הכתף המהווים את ההגנה העיקרית מפני אי יציבות של הכתף.

    יש להקפיד על חימום לפני כל פעילות גופנית ובמידה וישנה נטייה לפריקת הכתף להימנע מסגי ספורט הכוללים שימוש במגע רב וחזק.

    מהו הטיפול באי יציבות של הכתף?

    • חיזוק שרירי הכתף על ידי ביצוע פעילות גופנית ותרגילי פיזיותרפיה
    • נטילת תרופות אנטי דלקתיות

    במידה וחיזוק הכתף לא משפר את היציבות שלה, או כאשר הרצועות שמייצבות את המפרק לא החלימו כראוי לאחר פריקה או תת פריקה של הכתף ניתן לבצע ניתוח שמטרתו לתקן את המבנה של המפרק ולייצב בחזרה את הכתף.

    בהתאם לדרגת הפריקה וחומרת הבעיה יחליט הרופא המנתח על סוג הניתוח כאשר ניתן לתקן אי יציבות של הכתף על ידי ביצוע ניתוח בשיטה ארתרוסקופית או לבצע ניתוח כתף פתוח.

    הניתוח לתיקון אי היציבות בכתף נעשה תחת הרדמה מקומית בחדר הניתוח ובמהלכו הרופא המנתח יבצע מספר חתכים קטנים,  יתקן את הרצועות הקרועות או הרפויות ויחבר מחדש את המעטפת של המפרק ושל הרצועות.

    על מנת לעשות זאת ייעזר הרופא בתפרים ובעוגנים נספגים שמטרתם לעגן ולקבע את המעטפת של המפרק ולתפור את הרצועות חזרה למקומן.

    בניתוח מסוג זה החתכים יכוסו על ידי פלסטר דביק שיש לשמור יבש לגמרי עד ריפוי מלא של האזור שאורך כשבוע.
    ניתוח לתיקון אי יציבות של הכתף בשיטה הארתרוסקופית נקרא גם תיקון דרך חור המנעול .

    ניתוח כתף פתוח לתיקון אי יציבות של הכתף נעשה על ידי ביצוע חתך בקפל של העור בבית השחי, כאשר את התפרים שמבוצעים מסירים לאחר כשבועיים. את הפצע של הניתוח יש להשאיר יבש למשך שלושה שבועות.

    יציבות כתף
    איך נראית ההתאוששות והחלמה לאחר ניתוח לייצוב הכתף?

    לאחר הניתוח על המטופל ללבוש מתלה כתף שמחוזק על ידי חגורת גוף תומכת, אותו יש ללבוש לתקופה של שלושה שבועות לאחר ביצוע הניתוח.

    לאחר שלושה שבועות תוסר החגורה התומכת והמטופל ילבש את המתלה על הכתף המנותחת לשלושה שבועות נוספים. את המתלה יש ללבוש גם בזמן השינה למשך שישה שבועות לאחר ביצוע הניתוח ומומלץ לישון על הגב או על הצד במשך תקופת ההחלמה.

    מספר שעות לאחר הניתוח הכתף תהייה עדיין רדומה עקב חומרי ההרדמה של הניתוח אך לאחר שתפוג ההשפעה של ההרדמה יחלו כאבים וניתן ליטול משככי כאבים לפי הצורך, וכן להקל על הכאב על ידי הנחת שקית קרח על המקום למשך רבע שעה בכל פעם.

    לאחר תיקון של אי יציבות המרפק אין לבצע פעילות שגרתית עם היד בה נותחה הכתף וזה כולל לבישת בגדים, אכילה או כל פעילות אחרת שמפעילה את היד ומאמצת את הכתף. כמו כן יש לדאוג שהפצע יהיה נקי ויבש עד לריפוי מלא על מנת למנוע גירוי או היווצרות זיהום במקום.

    בתקופת ההחלמה ובהתאם להחלטת הרופא בביקורת לאחר הניתוח, ניתן לחזור בהדרגה לביצוע פעילות גופנית במקביל לטיפולי פיזיותרפיה ולפי קצב ההחלמה וסוג הפעילות הגופנית.


    ד"ר גבריאל מוזס
    כירורגיה אורתופדית
    ד"ר גבריאל מוזס הינו מומחה לכירורגיה אורתופדית, עוסק בהחלפות מפרקים, ניתוח כתף, שחזור רצועות כתף, ארטרוסקופיה של הכתף ועוד.

    להתייעצות עם ד"ר מוזס
    השאירו פרטים או חייגו
    077-9977122

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר