וריקוצלה בגישה המיקרוכירורגית: האבחנה ודרכי הטיפול

מדיקו > אורולוגיה

וריקוצלה (דליות האשך) היא תופעה שכיחה בגברים. מומלץ לטפל בבעיה היות וקיימות השלכות כמו פגיעה בייצור הזרע בעיקר והשלכות שליליות נוספות על הפוריות. הטיפול היעיל והמתקדם ביותר בוריקוצלה הוא ניתוח מיקרו-כירורגי, ניתוח בו סיכויי ההצלחה גבוהים ושיעור הסיבוכים הוא נמוך ביותר.

צפו בד"ר רענן טל מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

מהי וריקוצלה?

וריקוצלה היא הרחבה לא תקינה של ורידי האשך בגברים או בנערים צעירים. שכיחות התופעה היא כ- 15% כלומר, באחד מתוך כל שבעה גברים נמצא וריקוצלה. וריקוצלה היא הסיבה השכיחה ביותר לבעיות פוריות בגברים. מבין הגברים הסובלים מבעיות פוריות, בכ- 40% הסיבה היא וריקוצלה.

לא תמיד כאשר קיימת בעיית פוריות וגם וריקוצלה אכן קיים קשר סיבתי בין שני הדברים.

כלומר, לא תמיד הוריקוצלה הוא זה הגורם לבעיית פוריות. כאשר מאבחנים וריקוצלה בגבר שאינו פורה, האתגר הרפואי הוא לבחון אם קיימת סבירות רבה כי הוריקוצלה הוא הגורם לבעיית הפוריות והאם רבים הסיכויים כי טיפול בוריקוצלה אכן יביא לשיפור מצב הפוריות של הגבר או לפתרון בעיית הפוריות.

האבחנה של וריקולציה

כאשר מאובחן וריקוצלה אצל גבר שאינו פורה, יש להעריך את מצב הפוריות של שני בני הזוג: האם קיימת בעיית פוריות הקשורה לאישה? האם איכות הזרע של הגבר היא ירודה? האם קיימות סיבות אחרות העלולות לגרום להפרעה ביצור הזרע באשכים של הגבר?

כמו-כן כדאי לבחון את הוריקוצלה: האם הוריקוצלה הוא גדול? האם הוא קיים רק בצד אחד או בשני הצדדים? האם קיימת הפרעה בזרימת הדם בורידי האשך? לעיתים וריקוצלה גורם להפרעה בהתפתחות האשך.

במקרים בהם קיים וריקוצלה רק בצד אחד והוריקוצלה גורם להתפתחות לקויה של האשך ניתן להבחין בהבדלי גודל בין שני האשכים: לעתים כבר מגיל צעיר (תחילת ההתבגרות המינית) האשך בצד בו קיים הוריקוצלה הוא קטן משמעותית מהאשך בצד בו קיים הוריקוצלה.

מלבד הפרעה בהתפתחותו האשך ואיכות זרע נמוכה עלול הוריקוצלה לגרום גם לכאב.

באופן טיפוסי, הכאב הנגרם מוריקוצלה הוא כאב עמום, המופיע לאחר עמידה ממושכת ונעלם מיד בשכיבה.

מהן הבדיקות שיש לבצע?

הערכה רפואית של גברים עם וריקוצלה היא בתחום עיסוקו של הרופא האורולוג המומחה.

הערכה זו כוללת תשאול לגבי השלכות הוריקוצלה, בדיקה גופנית של האשכים, חבלי הזרע ושל ורידי האשך המורחבים הנמצאים בחבלי הזרע.

בדיקות העזר היכולות לסייע בהערכת וריקוצלה כוללות בדיקת זרע, סונר-דופלר של האשכים ובדיקות נוספות לפי המלצת הרופא האורולוג.

על-פי תוצאות ההערכה הרפואית ימליץ האורולוג המומחה האם כדאי לטפל בוריקוצלה.

הטיפולים הקיימים: ניתוח או צנתור

לאחר שהתקבלה ההחלטה כי יש לטפל בוריקוצלה, השלב הבא הוא בחירת שיטת הטיפול.

קיימות מספר דרכים לטפל בוריקוצלה. הטיפול בוריקוצלה הוא לרוב טיפול ניתוחי. ניתן לטפל בוריקוצלה גם באמצעות צנתור.

העיקרון הטיפולי הן בניתוח והן בצנתור הוא דומה: חסימת ורידי הוריקוצלה המורחבים כך שהדם אינו זורם בהם יותר. לאחר טיפול מוצלח בורידי הוריקוצלה זרימת הדם מהאשכים היא באמצעות ורידים קטנים שהם תקינים ואינם מורחבים.

הניתוחים וההבדלים בניהם

קיימים סוגי ניתוחים שונים לטיפול בוריקוצלה.

הניתוחים נבדלים זה מזה במיקום החתך הניתוחי, בשיטת הגישה אל ורידי האשך ובשימוש באמצעי הגדלה המאפשרים לראות ולחסום גם ורידים קטנים מאוד שלא ניתן לראות ללא אמצעי הגדלה.

ככלל, ככל ששיטת הניתוח מתקדמת יותר וככל שהאורולוג המנתח מנוסה יותר בניתוחי וריקוצלה, כך גבוהים יותר סיכויי הצלחת הניתוח ונמוכים יותר הסיכויים לסיבוכים.

השיטה ה"מיקרו-כירורגית"

שיטת הניתוח הנחשבת לטיפול המתקדם ביותר בוריקוצלה היא השיטה ה"מיקרו-כירורגית".

ניתוח מיקרו-כירורגי הוא ניתוח המבוצע תחת מיקרוסקופ ניתוחי.

המיקרוסקופ הניתוחי מאפשר למנתח לראות את שדה הניתוח בהגדלה גדולה מאוד ובתאורה חזקה.

מכשירי ניתוח מיקרו-כירורגי הם מכשירים עדינים במיוחד המאפשרים לנתח תחת המיקרוסקופ ולטפל בעדינות רבה גם בורידים עדינים ביותר.


מערכת מדיקו
מדיקו הינו אתר בריאות מוביל אשר נועד לתת מידע עדכני ומקיף בתחום הבריאות לציבור הגולשים הישראלי זאת במטרה להוות צומת מרכזית המסייעת לגולשי האינטרנט בישראל בחיפוש המידע הרפואי ברשת וזאת בהתאם לתנאי השימוש באתר. במסגרת פעילות האתר, מדיקו מפעילה גם את תכני המילון הרפואי בוידאו בהנחיית פרופסור רפי קרסו. התוכן המוצג באתר מדיקו מוגן בזכויות יוצרים ואין לעשות בו שימוש ללא אישור מערכת האתר. לפניה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת: info@medico.co.il

תגובות