סרטן כבד ראשוני: איך מאבחנים וכיצד מטפלים

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר מנחם
השאירו פרטים או חייגו
077-729-9902

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    סרטן כבד ראשוני הינו הסרטן החמישי בשכיחותו ברחבי העולם והשלישי בשכיחותו כסיבת המוות מסרטן. מדובר על סוג סרטן נדיר למדי אולם שכיחותו נמצאת במגמת עליה. האם ניתן למנוע את המחלה? מהן דרכי האבחון? ומהם סוגי הטיפולים המתקדמים שקיימים כיום

    צפו בד"ר יורם מנחם מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי בווידיאו

    במאמר זה נלמד על:

    גורמים | מניעת המחלה | תסמינים | טיפולים | יתרון הטיפול | טיפול SIRT

    מהו סרטן כבד ראשוני ומה ייחודו מסוגי סרטן אחרים?

    קיימים שני סוגים של סרטן ראשוני בכבד:

    הסוג הנפוץ יותר נקרא הפטומה אוHepatocellular Carcinoma או בקיצור HCC, אשר מקורו בתאים המרכזיים של הכבד.

    הסוג השני נקרא כולנגיוקרצינומה שהוא סרטן המערב את צינור המרה.

    ייחודו של סרטן הכבד הוא מחסור בתסמינים בשלבי המחלה המוקדמים שמקשים בד"כ על איתורו המוקדם.

    מהם הגורמים למחלה?

    75-80 אחוזים מכלל המקרים של סרטן כבד ראשוני נגרמים מדלקות כבד נגיפיות כרוניות על רקע נגיפי הפטיטיס B ו,והפטיטיס C – אולם כל מחלת כבד כרונית הגורמת לשחמת (cirrhosis) מעלה את הסיכון לסרטן כבד לדוגמא NAFLD או כבד שומני.

    כיצד ניתן למנוע את המחלה?

    ראשית, המחלה ניתנת למניעה בעזרת טיפול במחלות כבד ובכל הפרעה ממושכת בתפקודי כבד, אשר מסייע גם במניעת התפתחות שחמת. כמו-כן, טיפול ואיזון במחלת כבד שומני תגרום לירידה בשכיחות סרטן הכבד.

    בחולי שחמת יש צורך לעבור אחת לחצי שנה בדיקת אולטרסאונד כבד ובדיקות דם שונות.

    המחקרים האחרונים מראים כי בקרב בחולים אשר גורם הסיכון להתפתחות סרטן ראשוני בכבד הוא נגיפי ההפטיטיס, ניתן לצמצם הסיכון להתפתחות הסרטן על ידי מתן טיפול אנטי נגיפי.

    לפיכך, חשוב ביותר שהחולים בזיהום כרוני נגיפי זה יהיו במעקב קבוע של מומחים למחלות כבד, על מנת שיוחלט על ידי מומחה לכבד על העיתוי הנכון של מתן טיפול אנטי נגיפי זה.

    מה התסמינים?

    על פי רוב, סרטן ראשוני בכבד לא מלווה בתסמינים בשלבים הראשונים שלו.

    בשלבים מתקדמים מאוד של המחלה התסמינים השכיחים ביותר הינם: אובדן תיאבון, ירידה במשקל, בחילה, חולשה ועייפות. חלק מהחולים סובלים גם מחום גבוה ומצמרמורת.

    בשלבים מתקדמים יותר מופיעה צהבת ו/או מיימת.

    מחלת כבד

    מהם הטיפולים הזמינים בטיפול בסרטן כבד כיום?

    ניתוח הוא הטיפול היעיל ביותר לסרטן ראשוני בכבד. עם זאת, ישנם מקרים בהם לא ניתן לבצע ניתוח, בשל היקף הגידול הסרטני, מיקומו בתוך הכבד או בשל צירוזיס (שחמת כבד) קשה של הכבד, שאינם מאפשרים ניתוח. במקרים אחרים ניתן לבצע ניתוח כריתת אונה, או השתלת כבד.

    טיפולים נוספים הם טיפולי אבלציה בשיטות שונות. טיפול חדשני בסרטן כבד שלא ניתן להסרה באמצעות ניתוח, הוא טיפול SIRT Selective Internal Radiation therapy או RE) Radioembolization) שזהו טיפול קרינתי מקומי ממוקד לכבד, אליו מוזרקות ישירות (בצנתור) ספרות/ כדוריות זעירות הטעונות בחומר רדיואקטיבי.

    טיפולים נוספים לסרטן כבד ראשוני יכול להיות טיפול ביולוגי על ידי מעכבי גדילה המשפיעים על יכולותו של הגידול הסרטני להתפתח ולגדול. הטיפול עשוי לסייע לחולי סרטן ראשוני של הכבד להאריך חיים.

    מהו מנגנון הטיפולי של טכנולוגית SIRT או רדיואמבוליזציה?

    טיפול SIRT כולל עשרות מיליוני כדוריות/ספרות העשויות שרף וטעונות בחומר רדיואקטיבי, שקוטרן לא עולה על קוטר שערת אדם. רדיולוגים פולשניים מזריקים את כדוריות השרף לתוך עורק הכבד באמצעות צנתר.

    טיפול סרטן כבד ראשוני
    באדיבות חברת Sirtex

    הגרגרים נישאים על ידי זרם הדם ישירות לכבד ונתקעים בשל גודלם הזעיר בכלי הדם הקטנים ביותר המזינים את הגידול הסרטני ומקרינים אותו מבפנים.

    בטיפול זה ההקרנה מבוצעת באופן סלקטיבי, ממוקד וישיר לתאי הגידול הסרטני, תוך שהקרינה מושרית על הרקמה הגידולית ו"חוסכת" מהרקמה הבריאה את הקרינה ובכך שומרת על תפקוד הכבד, הודות לחדירת הקרינה המסוימת הזו לטווח קצר בתוך רקמה חיה, כ- 2 מ"מ בקירוב.

    הטיפול הממוקד מסייע לשימור הפעילות התקינה ורקמת הכבד הבריא.

    מהו יתרון הטיפול ועד כמה משפר הטיפול את שרידותם ואיכות חייהם של החולים?

    מחקרים גילו כי הוספת הטיפול SIRT, כלומר קרינה פנימית סלקטיבית, לחולים עם גידולים בלתי נתיחים, הוביל להארכת ההישרדות ב- 8 חודשים (16 חודשים עם SIRT לעומת הישרדות של כ-8 חודשים) לעומת כל טיפול פליאטיבי או אקטיבי אחר בשלב מחלה זה D'Avola et al. Hepato-Gastroenterology 2009; 56: 1683–1688.

    על אף ש- SIRT הוא טיפול חזק ומתקדם, תופעות הלוואי שלו אינן קשות. לרוב, התופעות מתבטאות בעליה בחום הגוף סביב הפעולה, ובכאבי בטן קלים, בחילות, ועייפות.

    ביום הטיפול החולה מתאשפז ונשאר ללון לילה אחד בבית החולים לטובת השגחה ומעקב על תפקודי הכבד, ובתוך יום יומיים הוא חוזר לשגרה מלאה

    האם טיפול ברדיואמבוליזציה או SIRT נכלל בסל התרופות?

    אכן כן, הטיפול נמצא בסל הבריאות הישראלי לטיפול מקומי בכבד בלבד. אינדיקציות רפואיות לסרטן הכבד (Hepatoma (HCC ובטיפול בגרורות בכבד בלבד ממקור של מעי גס MCRC- Metastatic Colorectal Cancer, גידולים ניורואנדוקרינים MNET, וכולנגיוקרצינומה, שלכל אינדיקציה הטיפול עומד בקו טיפולי שונה וכולל תנאים מיוחדים שעל המטופל לעמוד בהם לצורך קבלת החלטה לגבי התאמתו לטיפול.

    כרגע טיפולי SIRT מתבצעים ב-7 מרכזים רפואיים ברחבי הארץ: בבי"ח העמק, בי"ח רמב"ם, הדסה עין כרם, שערי צדק, בלינסון, איכילוב ושיבא.


    ד"ר יורם מנחם
    רפואה פנימית
    ד"ר יורם מנחם הינו מומחה לרפואה פנימית, בעל מרפאה פרטית בתל אביב. שירות בצה"ל כרופא קרבי, כיום בדרגת רס"ן. פרסם למעלה מ-20 פרסומים בעיתונים רפואיים ומדעיים, הציג פעמים רבות בכנסים בארץ ובחו"ל.

    להתייעצות עם ד"ר מנחם
    השאירו פרטים או חייגו
    077-729-9902

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות