טיפול בסרטן שד גרורתי: שיפור איכות החיים והארכתם

למידע והתייעצות

להתייעצות עם פרופ' רון
השאירו פרטים או חייגו
077-996-8990

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית באפשרויות הטיפול בחולות סרטן שד גרורתי, ושיפור בשיעור ההישרדות ובאיכות החיים שלהן. הטיפול בסרטן שד גרורתי ניתן בהתאמה למאפייני הגידול הספציפיים, על פי חלוקה ל-3 קבוצות מרכזיות. הטיפולים הזמינים כיום, כוללים תרופות ביולוגיות, תרופות אנטי הורמונליות ובכ-15% מהמקרים נותר הטיפול הכימותרפי כערוץ הטיפול המרכזי

    צפו בפרופ' רון מסביר על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתכנית המילון הרפואי

    מהו סרטן שד גרורתי?

    סרטן שד גרורתי הוא סרטן המצוי בשלב 4 של התפתחות המחלה, שלב שבו התפשט כבר הגידול מהשד אל אזורים מרוחקים בגוף, ובכלל זה לעצמות, לריאות, לכבד, למוח ולאיברים נוספים.

    אחד הדברים שחשוב להבין בנושא סרטן שד גרורתי הוא, שאותם תאים סרטניים שהתפשטו לאיברים אחרים בגוף, הם עדיין תאים מסוג סרטן שד, ועצם התפשטותם לכבד למשל, אינה הופכת אותם לסרטן הכבד.

    עוד חשוב להבין כי, בשלב זה של המחלה, היא הופכת למעשה למחלה כרונית, שהטיפול בה הוא בעיקרו טיפול תרופתי ולא כירורגי.

    כיצד מאבחנים סרטן שד גרורתי?

    האבחון העיקרי של סרטן השד, ובכלל זה גם סרטן שד גרורתי, מתבצע בעקבות פניה של המטופלת עם תלונה רלוונטית, או בגילוי מקרי במסגרת הליך רפואי שאינו קשור למחלה.

    זיהוי המחלה כמחלה גרורתית, קרי זיהוי נוכחות של גרורות הגידול בגוף, מתבצע באמצעות בדיקה הקרויה PET-CT.

    מדובר במכשיר סי.טי. המוכר לרבים מאיתנו, בתוספת רכיב איזוטופי, שקליטתו באזורים שונים בגוף, מעלה חשד ממשי לקיום גרורות סרטניות באותם אזורים.

    על מנת לוודא שאכן מדובר במחלה גרורתית, לא די בבדיקת PET-CT, ויש לקחת ביופסיה מאותו אזור חשוד על מנת לוודא או לשלול נוכחות של תאים סרטניים מסוג סרטן השד.

    צילום: 123RF

    מהי מטרת הטיפול בסרטן שד גרורתי?

    לטיפול בסרטן שד גרורתי ישנן שתי מטרות מרכזיות:

    • הארכת תוחלת החיים – עצירת התפשטות הגידול, השגת נסיגה של הגידול ואפילו העלמתו באופן מלא. כאמור, סרטן שד גרורתי היא מחלה כרונית, וככזאת מטרת הטיפול המרכזית היא להאריך את חיי החולה, על אף ולמרות נוכחות המחלה.
    • שיפור איכות החיים – טיפול בתלונות של החולה במחלה, במטרה לשפר את איכות חייה ולהפוך את המחלה ליותר נסבלת.

    האם סרטן שד גרורתי כולל סוגים שונים של גידולים?

    את סוגי תאי הסרטן במחלת סרטן שד גרורתי, נהוג לחלק ל-3 קבוצות שונות, בעלות מאפיינים שונים:

    • הקבוצה הגדולה ביותר, הכוללת 65%-70% מהחולות, ומתאפיינת בסרטן שד עם תלות הורמונלית, ובעיקר אסטרוגן. גם הטיפול במקרים אלה יתבסס על התמקדות בגורם ההורמונלי
    • הקבוצה השנייה, מתאפיינת בזיהוי חלבון או מולקולה בתוך רקמת הגידול. מולקולה זו נקראת HER2 ומשקפת ביטוי אגרסיבי של הגידול. כאשר מולקולה זו מתאפיינת בביטוי יתר, הטיפול יתמקד בה כגורם המוביל את מהלך הגידול
    • הקבוצה השלישית, המשקפת כ-15% מהמקרים, היא קבוצה שבה אין ביטוי לא לגורם ההורמונלי ולא לגורם HER2. במקרים אלה, לא ידוע למעשה הגורם למחלה, והטיפול ניתן בהתאם למצב זה של אי זיהוי הגורם

    כיצד ניתנים הטיפולים בסרטן שד גרורתי?

    הטיפול בסרטן שד גרורתי, ניתן בהתאם לקבוצה אליה משתייכת החולה, מתוך שלושת הקבוצות שפירטנו לעיל.

    הטיפול בחולות מהקבוצה הראשונה, הנקראת Hormone Dependent (תלוי הורמון), מבוצע בעיקר באמצעות כדורים הנלקחים במינון יומי, במטרה לנטרל את האסטרוגן.

    ישנה גם אפשרות להחליף את הטיפול היומי בכדורים, בזריקה חודשית מתחת לעור. פיתוח חדש, הרלוונטי לקבוצה זו של חולות, מבוסס על זיהוי של סממן ביולוגי בנוסף לסממן ההורמונלי.

    השילוב של תרופה אנטי הורמונלית עם תרופות ביולוגיות חדשות, משפר עוד יותר את תוצאות הטיפול.

    בקבוצה השנייה, בו קיים ביטוי יתר של HER2 חל שיפור משמעותי באפשרויות הטיפול הזמינות. לפני כ-15 שנה, התאפיינה קבוצה זו במהלך המחלה האגרסיבי ביותר עם תוחלת חיים קצרה.

    גילוי HER2 ופיתוח תרופות ייעודיות, הפכו את הקבוצה לקבוצה בעלת פוטנציאל גבוה להארכת תוחלת חיים בצורה משמעותית, בשילוב של תרופות אלה, הניתנות דרך הווריד עם כימותרפיה.

    בקבוצה השלישית, המצב אינו מאיר פנים ולא חל כל שינוי משמעותי בשנים האחרונות סביב הנושא של אפשרויות הטיפול.

    המשמעות היא שהטיפול הניתן הוא טיפול כימותרפי, אם כי גם עבור קבוצה זו ישנן כיום תרופות כימותרפיות יעילות יותר, שמאפשרות לשפר את תוצאות הטיפול, גם אם לא באותו היקף כמו בשתי הקבוצות האחרות.

    מהו עתידו של הטיפול בסרטן שד גרורתי?

    כיום, קיימים מחקרים רבים סביב תהליכי פיתוח של תרופות חדשות ומעניינות, וניתן בהחלט להצטרף לשלבי הניסויים הקליניים של תהליכי הפיתוח הללו.

    יכולת טכנולוגית חדשנית שיכולה לשפר מאוד את יכולת הטיפול במחלה, היא היכולת לבצע בדיקות מולקולריות, בדיקות שאינן מבוצעות כסטנדרט וגם אינן כלולות בסל הבריאות.

    בדיקות אלה מאפשרות לזהות מוטציות שונות ברמה המולקולרית, ובהתאם לכך להתאים תרופות שונות לחולות שונות.

    בסך הכל, נחשב הטיפול בסרטן השד לטיפול פורץ דרך, שמתווה את הדרך לטיפול בסוגי סרטן אחרים, ובמיוחד כאשר מדובר בטיפולים ביולוגיים.


    פרופ' אילן רון
    אונקולוגיה
    פרופ' אילן רון הינו פרופ' לאונקולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב. בנוסף פרופ' רון, רופא ראשי במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב.

    להתייעצות עם פרופ' רון
    השאירו פרטים או חייגו
    077-996-8990

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות