בחילות והקאות מטיפולי כימותרפיה: איך מתמודדים?

למידע והתייעצות

להתייעצות עם ד"ר רוזנגרטן
השאירו פרטים או חייגו
077-997-4886

    הנני מאשר את תקנון אתר
    יש לאשר את תקנון האתר

    מדיקו > אונקולוגיה

    בחילות והקאות הן תופעות שכיחות מאוד בקרב חולי סרטן, שעוברים טיפולים כימותרפיים. כ-80% מחולי סרטן אלו, סובלים מבחילות והקאות ישירות בשל הטיפול הניתן להם. כיום, נצבר ידע וניסיון רב סביב הנושא, והטיפול בו ניתן על פי פרוטוקולים בינלאומיים אפקטיביים

    צפו בד"ר רוזנגרטן מסבירה על כך בראיון עם פרופ' קרסו בתוכנית המילון הרפואי בוידיאו


    מהן הסיבות להופעת בחילות והקאות בטיפולי כימותרפיה?

    בחילות והקאות יכולות להופיע אצל חולי סרטן ממגוון רחב של סיבות, שאחת מהן היא כימותרפיה.

    לפני שניגשים לטיפול בתופעות אלה בגין כימותרפיה, יש לשלול תחילה את הגורמים האחרים האופייניים בקרב חולי סרטן כאמור.
    כימותרפיה היא למעשה פרוצדורה תרופתית, המיועדת להרוג תאים סרטניים.

    במסגרת תהליך הטיפול הכימותרפי, מתרחש גם נזק משני של פגיעה בתאים בריאים. פגיעה זו היא שאחראית למרבית תופעות הלוואי של הכימותרפיה, ובהן גם בחילות והקאות.

    כמו כן, יש לזכור שכיום ניתנות גם תרופות ביולוגיות רבות, שמטרתן היא זהה וגם בהן ניתן לזהות התפתחות של תופעת הבחילות וההקאות מסיבות דומות.

    האם ישנם סוגים שונים של בחילות?

    בהיבט הביולוגי/ פיזיולוגי, הבחילות הן מן הסתם, אותן בחילות בכל מקרה ומקרה. יחד עם זאת, בהקשר הטיפולי נהוג להבדיל בין סוגים שונים של בחילות על פי זמן הופעתם.

    בחילה המופיעה עוד לפני תחילת הטיפול הכימותרפי, כמובן אינה קשורה לטיפול עצמו ועשויה להיות קשורה למתח נפשי וחרדה אצל המטופל לקראת תחילת הטיפול.

    מעבר לכך, ישנן בחילות המופיעות במהלך 24 השעות הראשונות לאחר קבלת הטיפול, ובחילות המופיעות החל מ-24 שעות לאחר קבלת הטיפול ולעתים גם עד שבוע לאחריו.

    צילום: 123RF

    האם הטיפול בכל אחד מסוגי בחילות אלה הוא שונה?

    מאחר והגורמים לכל סוג בחילה בכל אחת מן הקטגוריות הם שונים, גם הטיפול בכל מקרה משתנה בהתאמה.

    בחילות המופיעות בטווח המידי מטופלת באמצעות תרופה מסוימת, בעוד בחילות המופיעות בטווח הארוך יותר מטופלות באמצעות תרופה אחרת.

    בחילות קדם טיפול, המופיעות בגין מתח נפשי וחרדה, צריכות להיות מטופלות ברמה הפסיכולוגית ועם תרופות נוגדות חרדה כנדרש.

    מהם הגורמים המשפיעים על רמות החומרה של הבחילות וההקאות?

    רמות החומרה בהן מופיעות בחילות והקאות מכימותרפיה, יכולות להשתנות בהתאם לגורמים המושפעים מהטיפול ומזהות המטופל עצמו. ברמת המטופל, יכולות תופעות אלה להופיע ברמות חומרה שונות בהתאם לגיל המטופל, מין המטופל והיסטוריה של תופעות אלה ממגוון סיבות.

    בכל מקרה, יש להתאים את הטיפול לרמת חומרת הבחילות וההקאות, התאמה המבוצעת באמצעות סוג התרופה, מינון התרופה, דרך מתן התרופה (פרישה על פני מספר ימים או מתן ממוקד ביום טיפול אחד) וכן הלאה.

    מעבר לקושי, האם ישנו סיכון בריאותי בגין בחילות והקאות אלה?

    עיקר הסיכון הרפואי בגין בחילות והקאות, נובע מאבדן הנוזלים. במרבית המקרים, נרצה למנוע את הסיכון של התייבשות או התפתחות של חולי אצל המטופל.

    סיכון רפואי נוסף, נובע מכך שמטופל שאינו מקבל את הטיפול המלא ואינו חווה את אותן בחילות והקאות קשות, עלול להוריד את מינון התרופות לטיפול בתופעות אלה ואף להפסיק את נטילתן לחלוטין, מה שעלול לגרום לפגיעה בטיפול הכולל

    כיצד ניתן להקל על החולה?

    כיום, קיים מגוון גדול של תרופות אפשריות לטיפול בתופעת הבחילות וההקאות מכימותרפיה. הטיפול התרופתי בתופעות אלה נשען למעשה על מתן שילוב של תרופות שונות, המבצעות פעולה שונה על מנת להשיג את האפקט הטוב ביותר.

    בשנים האחרונות, נכנסו לשימוש תרופות, שעיקר פעולתן הוא כחוסמי נוירוקינין ואחראיות לחסום את המנגנונים העצביים, שאחראים ליצירת תחושת הבחילה וההקאה.

    כמו כן, כיום קיימת תרופה חדשה שנכנסה לאחרונה לסל התרופות בישראל, ואשר כוללת בתוכה שתי תרופות שונות משתי משפחות שונות. נטילת כדור אחד של תרופה זו, מספקת מענה למשך 4-5 ימים רצופים.

    האם ישנו טיפול מוקדם לפני תחילת הכימותרפיה?

    הטיפול בהקאות ובחילות מתחיל תמיד עוד לפני תחילת הטיפול הכימותרפי, וזאת על מנת למנוע מלכתחילה את הופעת התופעות הללו, באופן שיפגע במוטיבציה של המטופל להמשיך עם הטיפול הכימותרפי.

    כמו כן, לאורך כל הטיפול הכימותרפי, ניתן טיפול מונע באופן רצוף כנגד הופעת בחילות והקאות. במידה ולאורך הטיפול, המטופל ירגיש טוב, וללא חשש מהופעת תופעות אלה, הוא יוכל להפחית את מינון התרופות ולבחון את ההשפעה.

    האם ישנם פרוטוקולים לטיפול בבחילות והקאות?

    נושא הבחילות וההקאות מכימותרפיה הוא נושא ידוע בעולם כולו, ובהתאם לכך פותחו פרוטוקולים מובנים ומקיפים למתן טיפול בתופעות אלה.

    הניסיון מוכיח כי מתן הטיפול על פי הפרוטוקולים הקיימים, מביא לתוצאות טובות הרבה יותר מאשר מתן התרופות בצורה לא מסודרת, שאינה נשענת על הניסיון הקיים.

    האם התרופות מתאימות גם לילדים?

    חלק גדול מן התרופות עדיין נמצא בתהליכי אישור בטיחות לילדים, שכן תהליכי האישור הבסיסיים לתרופות חדשות, מבוצעים באמצעות קבוצות ניסוי שהמשתתפים שלהן הם מעל גיל 18, ואינן כוללות ילדים.

    נושא בטיחות התרופות אצל ילדים הוא נושא רוחבי בענף הרפואה, אך בהקשר זה, התרופות הניתנות כיום לטיפול בבחילות והקאות מכימותרפיה, הן מתאימות ובטוחות לשימוש גם בקרב ילדים, וניתנות גם לילדים בצורה דומה.


    ד"ר אורה רוזנגרטן
    אונקולוגיה
    ד"ר רוזנגרטן היא מנהלת היחידה לאונקולוגיה גינקולוגית בבית החולים שערי צדק. מייסדת ויו"ר החוג לטיפול תומך של האיגוד האונקולוגי, במסגרת עבודתה כיו"ר החוג לטיפול תומך ערכה והשתתפה במחקרים רבים בתחומים הבאים: סרטן שחלה, סרטן שד,...

    להתייעצות עם ד"ר רוזנגרטן
    השאירו פרטים או חייגו
    077-997-4886

      הנני מאשר את תקנון אתר
      יש לאשר את תקנון האתר

      תגובות